XKR-S: najvýkonnejší a najrýchlejší Jaguar

Štvrtok, 17 marec 2011

Jaguar XKR S predstavil svoj najvýkonnejší a najrýchlejší model XKR-S. Je to prvý sériovo vyrábaný Jaguar, ktorý sa dostal do exkluzívneho klubu "300 km/h", za čo vďačí úžasnej sile preplňovaného 5,0-litrového vidlicového osemvalca, ktorý má najvyšší výkon 550 koní. Jaguar XKR S mal svetovú premiéru pred pár dňami v Ženeve a vznikol pri príležitosti 50. výročia vzniku legendárneho modelu Jaguar E-Type.

Jaguar XKR S
Jaguar XKR-S, najrýchlejší model v histórii značky, predstavený na autosalóne v Ženeve

Model XKR-S je podľa Jaguara najvýkonnejší a najrýchlejší sériovo vyrábaný automobil v histórii značky. Dosahuje maximálnu rýchlosť 300 km/h, dokonale vyjadruje filozofiu športového automobilu. Vďaka modernému kompresorom preplňovanému motoru s výkonom 550 koní a 680 Nm atakuje rýchlosť 300 km/h, z nuly na 100 km/h zrýchľuje za 4,2 sekundy a ako jediný automobil v danej triede dosahuje emisie CO2 pod 300 g/km. Športový výfuk vydáva zvuk pripomínajúci pravý pretekársky automobil.

Nový Jaguar využíva ľahkú a pevnú hliníkovú konštrukciu karosérie základného modelu XK a aj vďaka nej zaujme úžasnou dynamikou a hospodárnosťou. Špeciálne úpravy prednej a zadnej nápravy znamenajú maximálnu presnosť riadenia, skvelú ovládateľnosť, čo potom prináša veľký pôžitok z jazdy.

Podľa hlavného konštruktéra Mikea Crossa má Jaguar XKR-S všetky vlastnosti športového Jaguara: je rovnako výkonný, precízny a vzrušujúci na mokrej vidieckej ceste aj na Nürburgringu. Tímu konštruktérov sa podľa neho podarilo minimalizovať každé oneskorenie reakcií a vodič má pocit užšieho prepojenia s vozidlom pri zatáčaní, manévrovaní, brzdení aj rozbiehaní. XKR-S ponúka bezkonkurenčný mix športového vzrušenia a luxusného komfortu.

Solídnym základom pre nový podvozok s vylepšenou prednou aj zadnou nápravou je ich hliníková konštrukcia. Kompletne prepracovaná predná náprava výrazne zvyšuje tuhosť nápravy v priečnom aj pozdĺžnom. Riadenie je vďaka tomu presnejšie a vodič má lepšiu spätnú väzbu a pocit väčšej spätosti s vozidlom. Systém aktívneho riadenia diferenciálu bol preprogramovaný tak, aby sa pri najvyšších rýchlostiach znížila jemnosť riadenia a tým sa zlepšila stabilita a ovládateľnosť.

Jaguar XKR S
Najrýchlejší Jaguar zdobí rýchlosť 300 km/h a zrýchlenie na stovku za 4,2 sekundy

Úpravy sa dotkli aj geometrie zadnej nápravy. Systém adaptívneho tlmenia obsahuje softvér, ktorý bol vytvorený špeciálne pre model Jaguar XKR S; ten zaručuje absolútnu kontrolu nad vozidlom pri maximálnej trakcii a priľnavosti k vozovke.

Zmeny sú aj v interiéri. Použili sa nové materiály, napríklad ebenové drevo, a novú lesklú čiernu povrchovú úpravu má stredová konzola. Ako alternatíva k dreveným dyhám bude exkluzívne pre tento model k dispozícii hliníkové obloženie. Nový je aj kožou potiahnutý multifunkčný volant, ktorý spolu s pedálmi zo svetlej nehrdzavejúcej ocele s vystupujúcim logom Jaguar tvorí estetické rozhranie medzi vozidlom a vodičom.

Autor: J. Goldberger
Foto: Jaguar
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.