XKR-S: najvýkonnejší a najrýchlejší Jaguar

Štvrtok, 17 marec 2011

Jaguar XKR S predstavil svoj najvýkonnejší a najrýchlejší model XKR-S. Je to prvý sériovo vyrábaný Jaguar, ktorý sa dostal do exkluzívneho klubu "300 km/h", za čo vďačí úžasnej sile preplňovaného 5,0-litrového vidlicového osemvalca, ktorý má najvyšší výkon 550 koní. Jaguar XKR S mal svetovú premiéru pred pár dňami v Ženeve a vznikol pri príležitosti 50. výročia vzniku legendárneho modelu Jaguar E-Type.

Jaguar XKR S
Jaguar XKR-S, najrýchlejší model v histórii značky, predstavený na autosalóne v Ženeve

Model XKR-S je podľa Jaguara najvýkonnejší a najrýchlejší sériovo vyrábaný automobil v histórii značky. Dosahuje maximálnu rýchlosť 300 km/h, dokonale vyjadruje filozofiu športového automobilu. Vďaka modernému kompresorom preplňovanému motoru s výkonom 550 koní a 680 Nm atakuje rýchlosť 300 km/h, z nuly na 100 km/h zrýchľuje za 4,2 sekundy a ako jediný automobil v danej triede dosahuje emisie CO2 pod 300 g/km. Športový výfuk vydáva zvuk pripomínajúci pravý pretekársky automobil.

Nový Jaguar využíva ľahkú a pevnú hliníkovú konštrukciu karosérie základného modelu XK a aj vďaka nej zaujme úžasnou dynamikou a hospodárnosťou. Špeciálne úpravy prednej a zadnej nápravy znamenajú maximálnu presnosť riadenia, skvelú ovládateľnosť, čo potom prináša veľký pôžitok z jazdy.

Podľa hlavného konštruktéra Mikea Crossa má Jaguar XKR-S všetky vlastnosti športového Jaguara: je rovnako výkonný, precízny a vzrušujúci na mokrej vidieckej ceste aj na Nürburgringu. Tímu konštruktérov sa podľa neho podarilo minimalizovať každé oneskorenie reakcií a vodič má pocit užšieho prepojenia s vozidlom pri zatáčaní, manévrovaní, brzdení aj rozbiehaní. XKR-S ponúka bezkonkurenčný mix športového vzrušenia a luxusného komfortu.

Solídnym základom pre nový podvozok s vylepšenou prednou aj zadnou nápravou je ich hliníková konštrukcia. Kompletne prepracovaná predná náprava výrazne zvyšuje tuhosť nápravy v priečnom aj pozdĺžnom. Riadenie je vďaka tomu presnejšie a vodič má lepšiu spätnú väzbu a pocit väčšej spätosti s vozidlom. Systém aktívneho riadenia diferenciálu bol preprogramovaný tak, aby sa pri najvyšších rýchlostiach znížila jemnosť riadenia a tým sa zlepšila stabilita a ovládateľnosť.

Jaguar XKR S
Najrýchlejší Jaguar zdobí rýchlosť 300 km/h a zrýchlenie na stovku za 4,2 sekundy

Úpravy sa dotkli aj geometrie zadnej nápravy. Systém adaptívneho tlmenia obsahuje softvér, ktorý bol vytvorený špeciálne pre model Jaguar XKR S; ten zaručuje absolútnu kontrolu nad vozidlom pri maximálnej trakcii a priľnavosti k vozovke.

Zmeny sú aj v interiéri. Použili sa nové materiály, napríklad ebenové drevo, a novú lesklú čiernu povrchovú úpravu má stredová konzola. Ako alternatíva k dreveným dyhám bude exkluzívne pre tento model k dispozícii hliníkové obloženie. Nový je aj kožou potiahnutý multifunkčný volant, ktorý spolu s pedálmi zo svetlej nehrdzavejúcej ocele s vystupujúcim logom Jaguar tvorí estetické rozhranie medzi vozidlom a vodičom.

Autor: J. Goldberger
Foto: Jaguar
Pridať komentár
Bleskovky
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."