Zbystrite pozornosť: prichádza Mini WRC!

Štvrtok, 21 október 2010

Znovu je tu MINI! Teraz v podobe dosť netypickej. Po znovuoživení, keď nemecký BMW zobral britskú značku pod svoje krídla, došlo v malej značke k veľkému rozmachu a nepribrzdila ho ani súčasná kríza. Ešte pred ňou pribudli do portfólia MINI nové modely i verzie súčasných modelov. Teraz prichádza britská miniznačka s ďalšou novinkou, ktorá zároveň oživuje históriu. Na svete je Mini Countryman WRC, veľký prísľub ďalšieho zatraktívnenia svetových rallye.

Mini WRC spredu
Mini WRC vstúpi do seriálu majstrovstiev sveta v rallye približne v polovici roku 2011

Mini sa chce vrátiť tam, kam patrilo v šesťdesiatych rokoch minulého storočia – k víťazstvám na svetových automobilových súťažiach. Vtedy spôsobil malý Mini Cooper S svetovú senzáciu, keď v rokoch 1964, 1965 a 1967 pokoril na legendárnej Rallye Monte Carlo kompletnú svetovú elitu a zvíťazil. V roku 1966 zaznamenal malý Mini úplný zázrak, keď obsadil všetky tri miesta na stupni víťazov. Diplomatická mašinéria však zaúradovala a Mini diskvalifikovali, vraj kvôli nepovoleným svetlám.

Realizovať svoj comeback začne MINI už v roku 2011, v skutočnosti už o pár mesiacov. Zúčastní sa na vybraných svetových rallye. Tím ešte neoznámil, ktoré zaradil do svojho programu, s veľkou pravdepodobnosťou to však bude približne v polovici roku 2011. Takmer s určitosťou bude Mini WRC chýbať na januárovej Rallye Monte Carlo, tam, kde tento malý automobil získal pred takmer polstoročím svetovú slávu.

MINI ohlásil svoj comeback na trate svetových rallye na autosalóne v Paríži v októbri tohto roku, kde predstavil nový Mini Countryman WRC. Prípravu Mini WRC si vzala na starosť britská spoločnosť Prodrive, ktorá takmer dve desaťročia, až do roku 2008, pripravovala automobily Subaru WRC. Na novom Mini WRC začali v Prodrive pracovať koncom roku 2009. Ako základ nového súťažného auta poslúžil Mini Countryman, ktorý má už v základe pohon 4x4.

Mini WRC zozadu
Pod kapotou Mini WRC bude radový štvorvalec s objemom 1,6 z dielne BMW Motorsport

Do kariet zahrali pre MINI aj nové predpisy svetovej automobilovej federácie FIA. Nové rallye autá budú od roku 2011 povinne používať motory s objemom do 1600 cm³, práve také, aké montuje MINI do svojich modelov. Radový štvorvalec 1,6 s priamym vstrekovaním pod kapotou WRC pochádza od BMW Motorsport a bude sa používať aj v seriáli majstrovstiev sveta WTCC. Mini WRC bude už podľa nových predpisov bez poloautomatického radenia pod volantom a medzinápravového diferenciálu, ktoré sú od sezóny 2011 zakázané.

Sedlať nové Mini WRC by s určitosťou mal britský pilot Kris Meeke, ktorý v tomto roku úspešne účinkoval v seriáli IRC. Meno druhého jazdca ešte nie je známe. Spomína sa bývalý majster sveta Fín Marcus Grönholm, kto to však bude naozaj, o tom sa rozhodne zrejme až neskôr.

Autor: J. Goldberger
Foto: MINI
Pridať komentár
Bleskovky
1-Seat-eScooter-concept
Seat bude prvým európskym automobilovým výrobcom, ktorý rozbehne výrobu vlastného elektrického skútra s parametrami motocykla s objemom motora 125 cm3. Koncept Seat eScooter mal oficiálnu premiéru 19. novembra na veľtrhu Smart City Expo World Congress v Barcelone. Bude prvým elektrickým skútrom vyrábaným európskym automobilovým výrobcom. Jeho predaj sa rozbehne v roku 2020 zákazníkom a spoločnostiam, ktoré poskytujú zdieľanie dopravných prostriedkov. Seat už dávnejšie oznámil, že preberá rolu lídra stratégie mikromobility v rámci koncernu Volkswagen. Tá zahŕňa štúdiu mestského vozidla Minimó, čo je štvorkolesové dvojmiestne vozidlo kombinujúce najvýhodnejšie prvky automobilu a motocykla. Súčasťou stratégie je aj elektrická kolobežka eXS Kickscooter powered by Segway, ktorú Seat predstavil v roku 2018 a ktorá sa už bežne predáva.
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.