Zbystrite pozornosť: prichádza Mini WRC!

Štvrtok, 21 október 2010

Znovu je tu MINI! Teraz v podobe dosť netypickej. Po znovuoživení, keď nemecký BMW zobral britskú značku pod svoje krídla, došlo v malej značke k veľkému rozmachu a nepribrzdila ho ani súčasná kríza. Ešte pred ňou pribudli do portfólia MINI nové modely i verzie súčasných modelov. Teraz prichádza britská miniznačka s ďalšou novinkou, ktorá zároveň oživuje históriu. Na svete je Mini Countryman WRC, veľký prísľub ďalšieho zatraktívnenia svetových rallye.

Mini WRC spredu
Mini WRC vstúpi do seriálu majstrovstiev sveta v rallye približne v polovici roku 2011

Mini sa chce vrátiť tam, kam patrilo v šesťdesiatych rokoch minulého storočia – k víťazstvám na svetových automobilových súťažiach. Vtedy spôsobil malý Mini Cooper S svetovú senzáciu, keď v rokoch 1964, 1965 a 1967 pokoril na legendárnej Rallye Monte Carlo kompletnú svetovú elitu a zvíťazil. V roku 1966 zaznamenal malý Mini úplný zázrak, keď obsadil všetky tri miesta na stupni víťazov. Diplomatická mašinéria však zaúradovala a Mini diskvalifikovali, vraj kvôli nepovoleným svetlám.

Realizovať svoj comeback začne MINI už v roku 2011, v skutočnosti už o pár mesiacov. Zúčastní sa na vybraných svetových rallye. Tím ešte neoznámil, ktoré zaradil do svojho programu, s veľkou pravdepodobnosťou to však bude približne v polovici roku 2011. Takmer s určitosťou bude Mini WRC chýbať na januárovej Rallye Monte Carlo, tam, kde tento malý automobil získal pred takmer polstoročím svetovú slávu.

MINI ohlásil svoj comeback na trate svetových rallye na autosalóne v Paríži v októbri tohto roku, kde predstavil nový Mini Countryman WRC. Prípravu Mini WRC si vzala na starosť britská spoločnosť Prodrive, ktorá takmer dve desaťročia, až do roku 2008, pripravovala automobily Subaru WRC. Na novom Mini WRC začali v Prodrive pracovať koncom roku 2009. Ako základ nového súťažného auta poslúžil Mini Countryman, ktorý má už v základe pohon 4x4.

Mini WRC zozadu
Pod kapotou Mini WRC bude radový štvorvalec s objemom 1,6 z dielne BMW Motorsport

Do kariet zahrali pre MINI aj nové predpisy svetovej automobilovej federácie FIA. Nové rallye autá budú od roku 2011 povinne používať motory s objemom do 1600 cm³, práve také, aké montuje MINI do svojich modelov. Radový štvorvalec 1,6 s priamym vstrekovaním pod kapotou WRC pochádza od BMW Motorsport a bude sa používať aj v seriáli majstrovstiev sveta WTCC. Mini WRC bude už podľa nových predpisov bez poloautomatického radenia pod volantom a medzinápravového diferenciálu, ktoré sú od sezóny 2011 zakázané.

Sedlať nové Mini WRC by s určitosťou mal britský pilot Kris Meeke, ktorý v tomto roku úspešne účinkoval v seriáli IRC. Meno druhého jazdca ešte nie je známe. Spomína sa bývalý majster sveta Fín Marcus Grönholm, kto to však bude naozaj, o tom sa rozhodne zrejme až neskôr.

Autor: J. Goldberger
Foto: MINI
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.