Zelená Honda Insight Hybrid

Streda, 21 január 2009

Honda predstavila na autosalóne v Detroite úplne nový hybridný model Insight, ktorý je ďalším novým krokom vo vývoji hybridných technológií. Využíva nákladovo efektívnejšiu verziu hybridnej technológie Integrated Motor Assist (IMA) značky Honda, vďaka čomu bude dostupnejší, ale aj atraktívny svojou spotrebou 4,4 litra na sto kilometrov a emisiami CO2 len 101 g/km.

Honda Insight Hybrid

Honda predáva hybridné automobily už takmer desať rokov, avšak až teraz je jej technológia vo forme päťmiestneho a päťdverového automobilu aj cenovo dostupná. Insight kombinuje mnohokrát ocenený hybridný systém IMA s jednoducho použiteľnou pomocnou technológiou Eco Assist, ktorá vodičovi pomáha dosiahnuť v reálnej prevádzke čo najnižšiu spotrebu. Vďaka spojeniu elektromotora s úsporným benzínovým motorom produkuje Insight nielen nízke emisie CO2, ale aj veľmi nízke emisie ďalších skleníkových plynov, ako napríklad N2O.

Päťdverová karoséria typu hatchback využíva niektoré štylistické prvky a hlavne aerodynamický profil modelu Honda FCX Clarity, ktorý je poháňaný palivovými článkami. Medzi ďalšie prednosti modelu Insight okrem elegantného vzhľadu patrí dobrá a vyvážená ovládateľnosť a priestranný päťmiestny interiér s vysokou flexibilitou.

Aby majitelia automobilov Insight mohli naplno využiť výhody, ktoré im hybridná technológia ponúka, je automobil vybavený novým interaktívnym systémom pre znižovanie spotreby paliva Eco Assist, ktorý má tri funkcie (módy) a pomáha vodičovi dosiahnuť pri jazde čo najnižšiu spotrebu. Prvý mód nazvaný Econ sleduje chod motora a bezstupňovej prevodovky CVT a pomáha zladiť chod oboch komponentov tak, aby spotreba bola čo najnižšia. Druhý pomocou farebného indikátora informuje vodiča farbami od zelenej cez zelenomodrú až modrú ako efektívne v danej chvíli jazdí. Tretí mód Eco Assistu pomocou grafického zobrazenia na multiinformačnom displeji informuje vodiča o okamžitej a priemernej spotrebe. Úlohou všetkých troch módov je voľba tej najekonomickejšej jazdy.

Honda Insight Hybrid

Veľkú pozornosť venovala Honda bezpečnosti Insightu. Tu Honda Insight využíva technológiu nárazovej kompatibility nazvanú Advanced Compatibility Engineering, ktorá zlepšuje ochranu posádky a pomáha tiež zmierňovať poškodenie zúčastnených na nehode. Má šesť airbagov pre vodiča a spolujazdca – predné, bočné a okenné. Predná časť Hondy Insight je konštruovaná tak, aby zmierňovala závažnosť poranenia v prípade stretu s chodcom.

Ďalšia štandardná výbava novej Hondy Insight zahŕňa zadné sedadlá delené a sklopné v pomere 60/40, dvojúrovňový digitálny prístrojový panel, automatickú klimatizáciu, elektrické ovládanie okien, stabilizačný systém Vehicle Stability Assist (VSA), pozdĺžne a výškovo nastaviteľný stĺpik volantu, či audiosystém s podporou MP3, prídavným audio vstupom a reguláciou hlasitosti v závislosti na rýchlosti jazdy. Vyššiu úroveň výbavy modelu Insight dodávajú tempomat, audiosystém so 6 reproduktormi, USB konektorom, páčkami radenia pod volantom a satelitný navigačný systém Honda s hlasovým ovládaním.

Všetky automobily Insight sú poháňané moderným celohliníkovým motorom i-VTEC so zdvihovým objemom 1,3 litra a s ventilovým rozvodom SOHC spojeným s bezstupňovou prevodovkou CVT s plynule meniteľným prevodom. Konvenčnému motoru asistuje hybridný systém Integrated Motor Assist (IMA) novej generácie, ktorý prispieva k nižšej spotrebe paliva a k nízkym emisiám.

Honda Insight Hybrid

Systém IMA tvorí elektromotor s výkonom 14 koní, sada batériových článkov a kompaktná inteligentná energetická jednotka (IPU), ktorá regeneruje kinetickú energiu vznikajúcu pri brzdení a spomaľovaní vozidla a v prípade potreby zabezpečuje prísun energie pre akceleráciu. Batérie a jednotka IPU sú umiestnené pod podlahou v zadnej časti vozidla. Za určitých podmienok pri nízkych a stredných rýchlostiach je systém IMA schopný pracovať výhradne na elektrickú energiu. Pri spomaľovaní, systém zaistí deaktiváciu valcov benzínového motora a jeho vypnutie pri zastavení.

Honda parí k priekopníkom vo vývoji čistejších a úspornejších automobilových technológií. Tak pôvodný model Insight, ktorý bol predstavený v roku 1999, bol prvým komerčne vyrábaným automobilom s hybridným benzínovým a elektrickým pohonom v Európe a v USA. Teraz Honda oznámila plán, v rámci ktorého chce zvýšiť ročný objem predaja svojich hybridných vozidiel v celosvetovom meradle nad 500 000 kusov. Po modeli Insight preto bude nasledovať automobil vychádzajúci z konceptu CR-Z a hybridnej verzie modelu Jazz.

Automobilka Honda je aj priekopníkom vo vývoji nových alternatív k fosílnym palivám. Vozidlo s nulovými emisiami Honda FCX Clarity, ktoré je poháňané palivovými článkami, patrí k najpokročilejším produkčným automobilom na svete.

Kedy sa nová Honda Insight objaví na európskych trhoch zatiaľ japonská automobilka neoznámila. Na severoamerickom trhu sa očakáva začiatok predaja už na jar tohto roku.

Autor: J. Goldberger
Foto: Honda
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.