Zelená Honda Insight Hybrid

Streda, 21 január 2009

Honda predstavila na autosalóne v Detroite úplne nový hybridný model Insight, ktorý je ďalším novým krokom vo vývoji hybridných technológií. Využíva nákladovo efektívnejšiu verziu hybridnej technológie Integrated Motor Assist (IMA) značky Honda, vďaka čomu bude dostupnejší, ale aj atraktívny svojou spotrebou 4,4 litra na sto kilometrov a emisiami CO2 len 101 g/km.

Honda Insight Hybrid

Honda predáva hybridné automobily už takmer desať rokov, avšak až teraz je jej technológia vo forme päťmiestneho a päťdverového automobilu aj cenovo dostupná. Insight kombinuje mnohokrát ocenený hybridný systém IMA s jednoducho použiteľnou pomocnou technológiou Eco Assist, ktorá vodičovi pomáha dosiahnuť v reálnej prevádzke čo najnižšiu spotrebu. Vďaka spojeniu elektromotora s úsporným benzínovým motorom produkuje Insight nielen nízke emisie CO2, ale aj veľmi nízke emisie ďalších skleníkových plynov, ako napríklad N2O.

Päťdverová karoséria typu hatchback využíva niektoré štylistické prvky a hlavne aerodynamický profil modelu Honda FCX Clarity, ktorý je poháňaný palivovými článkami. Medzi ďalšie prednosti modelu Insight okrem elegantného vzhľadu patrí dobrá a vyvážená ovládateľnosť a priestranný päťmiestny interiér s vysokou flexibilitou.

Aby majitelia automobilov Insight mohli naplno využiť výhody, ktoré im hybridná technológia ponúka, je automobil vybavený novým interaktívnym systémom pre znižovanie spotreby paliva Eco Assist, ktorý má tri funkcie (módy) a pomáha vodičovi dosiahnuť pri jazde čo najnižšiu spotrebu. Prvý mód nazvaný Econ sleduje chod motora a bezstupňovej prevodovky CVT a pomáha zladiť chod oboch komponentov tak, aby spotreba bola čo najnižšia. Druhý pomocou farebného indikátora informuje vodiča farbami od zelenej cez zelenomodrú až modrú ako efektívne v danej chvíli jazdí. Tretí mód Eco Assistu pomocou grafického zobrazenia na multiinformačnom displeji informuje vodiča o okamžitej a priemernej spotrebe. Úlohou všetkých troch módov je voľba tej najekonomickejšej jazdy.

Honda Insight Hybrid

Veľkú pozornosť venovala Honda bezpečnosti Insightu. Tu Honda Insight využíva technológiu nárazovej kompatibility nazvanú Advanced Compatibility Engineering, ktorá zlepšuje ochranu posádky a pomáha tiež zmierňovať poškodenie zúčastnených na nehode. Má šesť airbagov pre vodiča a spolujazdca – predné, bočné a okenné. Predná časť Hondy Insight je konštruovaná tak, aby zmierňovala závažnosť poranenia v prípade stretu s chodcom.

Ďalšia štandardná výbava novej Hondy Insight zahŕňa zadné sedadlá delené a sklopné v pomere 60/40, dvojúrovňový digitálny prístrojový panel, automatickú klimatizáciu, elektrické ovládanie okien, stabilizačný systém Vehicle Stability Assist (VSA), pozdĺžne a výškovo nastaviteľný stĺpik volantu, či audiosystém s podporou MP3, prídavným audio vstupom a reguláciou hlasitosti v závislosti na rýchlosti jazdy. Vyššiu úroveň výbavy modelu Insight dodávajú tempomat, audiosystém so 6 reproduktormi, USB konektorom, páčkami radenia pod volantom a satelitný navigačný systém Honda s hlasovým ovládaním.

Všetky automobily Insight sú poháňané moderným celohliníkovým motorom i-VTEC so zdvihovým objemom 1,3 litra a s ventilovým rozvodom SOHC spojeným s bezstupňovou prevodovkou CVT s plynule meniteľným prevodom. Konvenčnému motoru asistuje hybridný systém Integrated Motor Assist (IMA) novej generácie, ktorý prispieva k nižšej spotrebe paliva a k nízkym emisiám.

Honda Insight Hybrid

Systém IMA tvorí elektromotor s výkonom 14 koní, sada batériových článkov a kompaktná inteligentná energetická jednotka (IPU), ktorá regeneruje kinetickú energiu vznikajúcu pri brzdení a spomaľovaní vozidla a v prípade potreby zabezpečuje prísun energie pre akceleráciu. Batérie a jednotka IPU sú umiestnené pod podlahou v zadnej časti vozidla. Za určitých podmienok pri nízkych a stredných rýchlostiach je systém IMA schopný pracovať výhradne na elektrickú energiu. Pri spomaľovaní, systém zaistí deaktiváciu valcov benzínového motora a jeho vypnutie pri zastavení.

Honda parí k priekopníkom vo vývoji čistejších a úspornejších automobilových technológií. Tak pôvodný model Insight, ktorý bol predstavený v roku 1999, bol prvým komerčne vyrábaným automobilom s hybridným benzínovým a elektrickým pohonom v Európe a v USA. Teraz Honda oznámila plán, v rámci ktorého chce zvýšiť ročný objem predaja svojich hybridných vozidiel v celosvetovom meradle nad 500 000 kusov. Po modeli Insight preto bude nasledovať automobil vychádzajúci z konceptu CR-Z a hybridnej verzie modelu Jazz.

Automobilka Honda je aj priekopníkom vo vývoji nových alternatív k fosílnym palivám. Vozidlo s nulovými emisiami Honda FCX Clarity, ktoré je poháňané palivovými článkami, patrí k najpokročilejším produkčným automobilom na svete.

Kedy sa nová Honda Insight objaví na európskych trhoch zatiaľ japonská automobilka neoznámila. Na severoamerickom trhu sa očakáva začiatok predaja už na jar tohto roku.

Autor: J. Goldberger
Foto: Honda
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.