BMW Isetta je tu opäť

Streda, 02 október 2019

Isetta je malé vozidielko, ktoré v päťdesiatych rokoch minulého storočia vyrábala automobilka BMW. Trojkolesový dvojmiestny miniautomobil sa teraz znovu vracia, tentoraz v hlavnej úlohe krátkeho a napínavého príbehu z čias po rozdelení Berlína na Východný a Západný.

1-bmw-isetta

Tridsať rokov po páde berlínskeho múru rozpráva film "BMW príbeh" o túžbe po slobode, vynaliezavosti a konštruktérskych schopnostiach. Film The Small Escape, Útek v malom, má dnes 2. októbra premiéru na Youtube a na sociálnych sieťach.

V Múzeu Berlínskeho múru na ulici Friedrichstrassev Berlíne sú tisíce exponátov, ktoré pripomínajú históriu kedysi rozdeleného mesta. Tiež ostro stráženú hranicu medzi Východom a Západom, a ľudí, ktorí hľadali cestu za slobodou. V ňom sa nachádza najmenšie vozidlo používané na útek – BMW Isetta.

Tento miniautomobil použil Klaus-Günter Jacobi po rozdelení Nemecka na prevoz svojho priateľa z Východného do Západného Berlína, človeka, ktorý išiel za slobodou. Minivozidielko bolo veľmi úzke aj na to, aby sa dvaja ľudia zmestili vedľa seba. A tak priestor pre úkryt vytvoril automobilový mechanik Jacobi za sedadlami, hneď vedľa motora.

Tridsať rokov po páde Berlínskeho múru rozpovie BMW príbeh, ktorý zažili Klaus-Günter Jacobi, jeho priateľ Manfred Koster a mini vozidielko, ktoré pomohlo deviatim ľuďom ujsť z NDR. Tento príbeh tvorí zápletku deja The Small Escape, ktorý má dnes premiéru ako video na Youtube a na ostatných kanáloch sociálnych médií spoločnosti BMW Group.

Film spracovaný v štýle filmových trhákov prenesie divákov do roku 1964. Jacobiho rodina odišla z východnej časti mesta už v roku 1958, tri roky pred postavením Berlínskeho múru. Keď ho však priateľ Manfred Koster požiadal, aby mu pomohol s útekom z NDR, Jacobi vymyslel odvážny plán. Na útek poslúžilo jeho vozidlo BMW Isetta. Zámer bol, aby miniatúrne kupé dlhé len 2,3 metra a široké 1,4 metra nemalo u pohraničných vojakov vzbudiť ani minimálne podozrenie.

Vyzerá byť takmer nemožné, aby sa do BMW Isetta mohol ukryť človek. Miesto úkrytu vzniklo za sedadlami a hneď vedľa motora. Automobilový mechanik Jacobi vozidlo prestaval vo svojej bývalej cvičnej dielni. Do obloženia za sedadlami vyrezal otvor, poličku posunul smerom nahor a odstránil náhradné koleso, kúrenie a vzduchový filter. A vymenil 13-litrovú palivovú nádrž za 2-litrový kanister.

2-bmw-isetta

Dňa 23. mája 1964, krátko pred polnočným uzavretím hraničného priechodu, prešlo popod zdvihnutú závoru BMW Isetta, ktoré upravil Klaus-Günter Jacobi. Vyslobodil priateľa Manfreda z úkrytu za sedadlami a radostne sa objali. Bolo to jediný raz, keď Jacobiho BMW Isetta poslúžilo ako únikové vozidlo. No jeho úspech inšpiroval ďalších nasledovníkov. Dovedna takto z NDR uniklo na Západ v podobne upravených vozidlách BMW Isetta ešte ďalších osem ľudí.

Napínavý historický príbeh v štýle hollywoodskych filmových trhákov vytvorili režisér Alex Feil, kameraman Khaled Mohtaseb a scénograf Erwin Prieb. Rekvizity, kostýmy, vozidlá a celé ulice postavili v Budapešti, kde táto vznikla verná kópia Berlína šesťdesiatych rokov.

Film The Small Escape je na Youtube spoločnosti BMW Group ako aj na ostatných kanáloch nemeckej automobilky. Detailný príbeh Klausa-Güntera Jacobiho, jeho BMW Isetta a výnimočný útek jeho priateľa cez nemeckú vnútornú hranicu je rozpovedaný aj na www.bmw.com.

(jGold)
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."
1-Homola-Rím
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola si odnáša z pretekov FIA Motorsport Games 2019 Rome, ktoré nazývali aj malými majstrovstvami sveta či olympijskými hrami v motoršporte, bronzovú medailu. V sobotu v prvých pretekoch skončil druhý a v nedeľu piaty, čo mu v konečnom hodnotení vynieslo miesto na stupni víťazov. V druhých pretekoch potreboval auto bezpečne doviezť do cieľa a skončiť do piateho miesta, aby obsadil celkové tretie miesto. Svoju úlohu splnil a cieľovú pásku preťal na 5. mieste. Diváci tak na historicky prvom výnimočnom podujatí FIA Motorsport Games 2019 Rome videli pódium zložené z ruského, belgického a slovenského pretekára Mateja Homolu.