BMW Isetta je tu opäť

Streda, 02 október 2019

Isetta je malé vozidielko, ktoré v päťdesiatych rokoch minulého storočia vyrábala automobilka BMW. Trojkolesový dvojmiestny miniautomobil sa teraz znovu vracia, tentoraz v hlavnej úlohe krátkeho a napínavého príbehu z čias po rozdelení Berlína na Východný a Západný.

1-bmw-isetta

Tridsať rokov po páde berlínskeho múru rozpráva film "BMW príbeh" o túžbe po slobode, vynaliezavosti a konštruktérskych schopnostiach. Film The Small Escape, Útek v malom, má dnes 2. októbra premiéru na Youtube a na sociálnych sieťach.

V Múzeu Berlínskeho múru na ulici Friedrichstrassev Berlíne sú tisíce exponátov, ktoré pripomínajú históriu kedysi rozdeleného mesta. Tiež ostro stráženú hranicu medzi Východom a Západom, a ľudí, ktorí hľadali cestu za slobodou. V ňom sa nachádza najmenšie vozidlo používané na útek – BMW Isetta.

Tento miniautomobil použil Klaus-Günter Jacobi po rozdelení Nemecka na prevoz svojho priateľa z Východného do Západného Berlína, človeka, ktorý išiel za slobodou. Minivozidielko bolo veľmi úzke aj na to, aby sa dvaja ľudia zmestili vedľa seba. A tak priestor pre úkryt vytvoril automobilový mechanik Jacobi za sedadlami, hneď vedľa motora.

Tridsať rokov po páde Berlínskeho múru rozpovie BMW príbeh, ktorý zažili Klaus-Günter Jacobi, jeho priateľ Manfred Koster a mini vozidielko, ktoré pomohlo deviatim ľuďom ujsť z NDR. Tento príbeh tvorí zápletku deja The Small Escape, ktorý má dnes premiéru ako video na Youtube a na ostatných kanáloch sociálnych médií spoločnosti BMW Group.

Film spracovaný v štýle filmových trhákov prenesie divákov do roku 1964. Jacobiho rodina odišla z východnej časti mesta už v roku 1958, tri roky pred postavením Berlínskeho múru. Keď ho však priateľ Manfred Koster požiadal, aby mu pomohol s útekom z NDR, Jacobi vymyslel odvážny plán. Na útek poslúžilo jeho vozidlo BMW Isetta. Zámer bol, aby miniatúrne kupé dlhé len 2,3 metra a široké 1,4 metra nemalo u pohraničných vojakov vzbudiť ani minimálne podozrenie.

Vyzerá byť takmer nemožné, aby sa do BMW Isetta mohol ukryť človek. Miesto úkrytu vzniklo za sedadlami a hneď vedľa motora. Automobilový mechanik Jacobi vozidlo prestaval vo svojej bývalej cvičnej dielni. Do obloženia za sedadlami vyrezal otvor, poličku posunul smerom nahor a odstránil náhradné koleso, kúrenie a vzduchový filter. A vymenil 13-litrovú palivovú nádrž za 2-litrový kanister.

2-bmw-isetta

Dňa 23. mája 1964, krátko pred polnočným uzavretím hraničného priechodu, prešlo popod zdvihnutú závoru BMW Isetta, ktoré upravil Klaus-Günter Jacobi. Vyslobodil priateľa Manfreda z úkrytu za sedadlami a radostne sa objali. Bolo to jediný raz, keď Jacobiho BMW Isetta poslúžilo ako únikové vozidlo. No jeho úspech inšpiroval ďalších nasledovníkov. Dovedna takto z NDR uniklo na Západ v podobne upravených vozidlách BMW Isetta ešte ďalších osem ľudí.

Napínavý historický príbeh v štýle hollywoodskych filmových trhákov vytvorili režisér Alex Feil, kameraman Khaled Mohtaseb a scénograf Erwin Prieb. Rekvizity, kostýmy, vozidlá a celé ulice postavili v Budapešti, kde táto vznikla verná kópia Berlína šesťdesiatych rokov.

Film The Small Escape je na Youtube spoločnosti BMW Group ako aj na ostatných kanáloch nemeckej automobilky. Detailný príbeh Klausa-Güntera Jacobiho, jeho BMW Isetta a výnimočný útek jeho priateľa cez nemeckú vnútornú hranicu je rozpovedaný aj na www.bmw.com.

(jGold)
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.
skoda-kamiq
Automobilka Škoda predstavila svoj nový produkt pomenovaný Laura. Nejde o nový model automobilu, ale o digitálnu asistentku do mestského SUV Kamiq a kompaktného modelu Scala. Laura rozumie a hovorí až v šiestich jazykoch, dohovoríte sa s ňou po anglicky, ale aj po česky. Laura rozumie aj pokynom, ktoré sa zadávajú v celých vetách. Jedinou podmienkou fungovania hlasovej asistentky Laura je, aby auto bolo vybavené najvyššou verziou multimediálneho systému Amundsen. Nové rozšírené hlasové ovládanie reaguje na meno Laura. Zavedenie novej digitálnej asistentky potvrdzuje, že oba modely sú v rámci svojich segmentov priekopníkmi v oblasti infoteinment systémov a konektivity. Nová funkcia vrcholného infotainment systému Amundsen využíva štandardne dodávanú eSIM-kartu.