Fiat Chrysler plus PSA rovná sa Stellantis

Utorok, 05 január 2021

To čo už nejaký čas viselo vo vzduchu, je teraz skutočnosťou. Na svete je štvrtá najväčšia automobilka sveta a volá sa Stellantis.

Fiat-500x

Rozhodli o tom akcionári koncernu Fiat Chrysler, ktorí schválili fúziu s francúzskou automobilovou skupinou PSA. Stalo sa tak krátko po tom, ako toto spojenie podporili aj akcionári francúzskeho PSA.

Obe strany tak dali zelenú vzniku štvrtej najväčšej automobilky na svete z hľadiska objemu produkcie. Nový koncern bude spájať širokú škálu značiek, ako sú Peugeot, Citroën, Opel, DS na jednej strane a Fiat, Abarth, Alfa Romeo, Maserati, Lancia, Chrysler, Dodge, Jeep na strane druhej.

Fúziu už decembri 2020 schválila po podrobnom preskúmaní aj Európska komisia. Podmienkou súhlasu bolo, že koncerny kompletne splnia svoje záväzné sľuby.

Nový koncern ponesie pomenovanie Stellantis. Odvodené je z latinského slova stella (hviezda).

Divíziu Fiat Chrysler povedie výkonný riaditeľ spoločnosti Mike Manley a americkú John Elkann. Na čele Fiatu bude stáť potomok talianskej rodiny zakladateľa Fiatu Agnelliovcov. Predsedom skupiny Stellantis a riaditeľom PSA bude Carlos Tavares.

Autor: J. Goldberger
Foto: Fiat
Pridať komentár
Bleskovky
Enyaq-iV
V rozvoji eMobility urobila česká automobilka Škoda na Slovensku ďalší krok, keď po predstavení svojich plug-in hybridných modelov Superb iV, Octavia iV a plne elektrických modelov Citigo iV a Enyaq iV dáva do predaja aj domáce nabíjacie stanice, tzv. wallboxy. Sú dostupné v troch variantoch s maximálnou rýchlosťou nabíjania 11 kW/h a možno ich kúpiť v sieti autorizovaných predajcov značky Škoda. Súčasne automobilka pripravuje riešenie nazvané MyŠkoda Powerpass, vďaka ktorému bude možné nabíjať elektromobil kdekoľvek v Európe s čipovou kartou. Na Slovensku bude dostupná po príchode modelu Enyaq iV. Automobilka vybuduje tiež vlastné nabíjacie stanice v sieti autorizovaných predajcov a chce dať druhý život použitým batériám z elektromobilov.
Homola-Spa
Nevyspytateľné počasie trápilo slovenského automobilového pretekára v ďalších pretekoch európskeho seriálu na belgickom okruhu v Spa-Francorchamps. Nesadlo mu počasie, keď v prvý deň pretekov pred víkendom čakal, že trať po daždi vyschne a bude dobré nasadiť "suché" pneumatiky. Do druhých pretekov o deň neskôr, naopak, obul pneumatiky do mokra a trať okruhu rýchlo vyschla. "Myslel som si, že je to dobrá voľba. Žiaľ, od druhého kola prestalo mrholiť, trať začala vysýchať a moje pneumatiky po pár kolách úplne odišli. Každým kolom som už šiel len dozadu," povedal po druhých pretekoch sklamaný Homola. Dva omyly a tak v prvých pretekoch bolo 15. miesto a v druhých bol dvanásty. Po predposlednom kole v Belgicku je Matej Homola na 8. priečke priebežného hodnotenia šampionátu. O dva týždne čakajú slovenského pretekára záverečné preteky seriálu v španielskej Jarame.
Šikyňa
Ďalší diel seriálu majstrovstiev sveta v motokrose sa po troch predchádzajúcich pretekoch v talianskej Mantove konal počas posledného víkendu na úplne novej trati v Španielsku. Slovenský jazdec Richard Šikyňa obsadil v prvej jazde výborné dvanáste miesto a získal deväť bodov. V druhej jazde mal na náročnej pieskovej trať v Lommely, ktorá je považovaná za jednu z najťažších motokrosových tratí na starom kontinente, pád a preteky nedokončil. So 67 bodmi je v priebežnom poradí seriálu na 24. mieste. Richard Šikyňa: "V prvej jazde som polovicu pretekov jazdil na 9. mieste, ale postupne som sa prepadol na dvanáste a mal som dobrý pocit z jazdy aj výsledku. V druhej jazde som mal horší štart, ale postupne som sa prebojoval na 14. miesto. Pár kôl pred koncom som však mal pomerne ťažký pád a preteky som nedokončil. Zlomené nemám nič, tak snáď budem do najbližších pretekov už najbližší víkend v poriadku."