Honda si pripomína štvrťstoročie Civic Type R

Pondelok, 22 august 2022

Ostrý hatchback Civic Type R uviedol japonský výrobca v roku 1997 a tak s teraz pripomína štvrťstoročné výročie svojho vzniku. Tým čo ho vlastnia prináša radosť a potešenie z jazdy. Civic Type R dynamikou, výkonom štvorvalca a jazdnými vlastnosťami patrí k absolútnej špičke hot-hatchov.

1-Honda-CivicTypeR
Nová Honda Civic Type R ako FL5 Ultimate Sports 2,0 príde na trh koncom tohto roka

Od uvedenia modelu Civic Type R Honda tento svoj model počas šiestich generácií neustále vylepšovala, aby prinášal ešte väčší zážitok z jazdy na vozidle s motorom umiestneným vpredu a pohonom predných kolies. V pomenovaní Type R je synonymum nezameniteľnej kombinácie úchvatnej dynamiky a vysokovýkonného štvorvalcového motora.

S modelom Civic sa spájajú v tomto roku dve výročia, a to 50 rokov nepretržitej výroby tohto modelu, a 25 rokov vysoko výkonného športového a pretekárskeho variantu Type R, ktorý stál na čele novej éry vysokovýkonných hatchbackov. Type R výrobca navrhol ako dostupnejší model, ktorý vďaka vynikajúcej technike a pútavej dynamike maximálne stelesňoval filozofiu bežného modelu Civic.

Počas šiestich generácií sa Type R vyvíjal tak, aby zákazníkom prinášal špičkový výkonný hatchback s motorom vpredu a pohonom predných kolies. Auto, ktoré pohodlne zvládne každodenné dochádzanie do práce a cez víkendy jazdy na pretekárskych okruhoch.

Označenie Type R pochádza z modelu Honda NSX Type R z roku 1992, ktorý zvýšil latku výkonu a dynamických schopností, ale k dispozícii bol len v obmedzenom počte. Filozofia Type R v modeli Civic sa riadila podobnými princípmi ako pri modeloch Integra a NSX a cieľom bolo ponúknuť pútavú športovú jazdu pri špecifikácii s 1,6-litrový motorom s rozvodom DOHC VTEC a ľahkou karosériou s hmotnosťou len 1050 kg. S diferenciálom s obmedzenou svornosťou a jedinečnými komponentmi zavesenia.

Kým prvá generácia sa predávala v Japonsku, druhá vyrábaná v rokoch 2001 až 2005, už zamierila aj do Európy a vyrábala sa vo Veľkej Británii. Nový Type R dostal úplne nový a dnes už ikonický 2,0-litrový motor DOHC i-VTEC, ktorý nanovo definoval možnosti dvojlitrového motora s atmosférickým nasávaním. Dostal vylepšené brzdy a inak odstupňovanú šesťstupňovú prevodovku. Tiež karosériu, ktorá vo veľkej miere využívala vysokopevnostnú oceľ a tým aj zvýšenú torznú tuhosť. Vpredu zavesenie so zbiehavými vzperami a dvojité lichobežníky s reaktívnym ramenom vzadu.

Tretia generácia (2007 – 20011) bola jedinečná tým, že európsky variant si zachoval osvedčený 2,0 motor, nový podvozok s cieľom zlepšiť vnútorný priestor a flexibilitu. Pre Japonských zákazníkov Honda pripravila sedan.

Ďalšia generácia už mala preplňovaný motor VTEC Turbo. Vývoj tohto 2,0-litrového motora dostal výkon 310 koní. Civic Type-R 2015 zvládol zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy a mal už brzdový systém Brembo. Tento FK2 model sa ukázal ako impozantný základ pre pretekárske vozidlo TCR Touring Car.

Civic Type R verzia FK8, ktorý prišiel v roku 2017, bol konečnou evolúciou modelu Civic Type R. Model s ďalšími úpravami motora mal zvýšený výkon 320 koní. Model prvýkrát predstavili aj v Spojených štátoch a región sa stal lídrom v celosvetovom predaji tohto vozidla.

Posledná generácia Honda Civic Type R označená ako FL5 Ultimate Sports 2,0 príde na trh koncom tohto roka. V nej Honda ďalej rozvíja a zdokonaľuje technológie, ktoré boli vyvinuté v priebehu predošlých generácií. Pôjde o najrýchlejší a najvýkonnejší model Type R aký bol kedy vyrobený.

1-Honda-CivicTypeR 2-Honda-CivicTypeR 3-Honda-CivicTypeR
Autor: J. Goldberger
Foto: Honda
Pridať komentár
Bleskovky
homola
Víkend seriálu TCR na Nürburgringu sa vinou extrémnej hustej hmly, dažďa a nízkych teplôt nevydaril. Piatok počas voľných tréningov bolo ešte pekné počasie, ale v sobotu od rána až do 17tej hodine sa všetky aktivity na okruhu postupne rušili a nekonala sa ani kvalifikácia a neodjazdili sa ani prvé sobotňajšie preteky. Ak by sa boli odjazdili, Homola by podľa piatkových tréningových výsledkov štartoval do druhých nedeľňajších pretekov z nádejného druhého miesta. Prvé a jediné preteky sa tak konali až v nedeľu. Náš jazdec štartoval z deviatej pozície na štarte. Pred nájazdom do štvrtej zákruty sa dostal do neprehľadnej situácie, došlo ku kontaktu s iným vozidlom a vážnemu poškodeniu jeho auta a z pretekov odstúpil. Z deviatich pretekov seriálu videl Homola cieľovú pásku len štyrikrát. V septembri sa jazdia predposledné preteky seriálu na talianskej Monze, kde Homola minulý rok vyhral. Hádam mu to tam vyjde!
aaa-auto
Predajcovia jazdených vozidiel sieti spoločnosti Aures – AAA Auto, Mototechna a Auto Diskont, ponúkajú rozsiahlejšie zľavy na automobily zo svojej ponuky. Letné zľavy sa týkajú takmer polovice ponúkaných vozidiel a dosahujú celkový objem šesťstotisíc eur. Zľavy sú reakciou na rast cien a na stagnáciu predaja v poslednom období. Snahou je podporiť trend spomaľovania rastu cien jazdených áut, preto pripravili väčšiu zľavovú akciu. Z celkovej ponuky 3500 vozidiel zlacnilo 1500 áut.
Bulik-Aragon
Piate preteky motocyklových majstrovstiev Španielska ESBK sa konali na okruhu Motorland v Aragónsku a zúčastnil sa ich aj 15-ročný slovenský jazdec Michal Búlik. Jazdil v triede Stock 600 v českom tíme New2 Project. V kvalifikácii si v početnom pretekárskom poli počínal veľmi dobre a obsadil pekné 14. miesto. V prvých pretekoch prešiel cieľom na celkovom jedenástom mieste a vo svojej triede Stock bol štvrtý. V druhých pretekoch došlo v piatej zákrute ku kolízii a pádu niekoľkých jazdcov pred ním, vyhnúť sa im už nedokázal, skončil v hromadnom páde a preteky nedokončil.