Industry4.0 prepisuje firemnú kultúru podnikov

Streda, 30 október 2019

Na pôde ZAP-u, presnejšie v priestoroch Matadoru v Bratislave, sa diskutovalo na tému Industry4.0. Konkrétne o podiele firiem, ktoré sa zapájajú či už zapojili do priemyselnej revolúcie a aplikujú do svojej výroby digitálne technológie.

peugeot-citroen

Aby sme si bližšie povedali o čom je reč, tak Industry4.0 je o princípoch, nových technológiách, podnikateľských modeloch a riešeniach pre priemysel. Približne takto možno definovať čo je Industry.4.

Svet a aj Slovensko, chceme či nechceme, stojí na prahu technologickej revolúcie. Prichádza po tretej, v ktorej dominovala elektronika a informačné technológie pre automatizáciu výroby. Druhá priemyselná revolúcia bola dobou elektrickej energie a pásovej výroby. A ešte pred ňou bola prvá priemyselná revolúcia, doba, ktorá využívala paru na mechanizáciu výroby.

Takže po prvých troch je tu teraz štvrtá priemyselná revolúcia, ktorá vychádza z tretej. Nazývame ju digitálnou revolúciou a datuje sa približne od polovice minulého storočia. Je charakterizovaná zlúčením technológií, ktoré stierajú hranice medzi fyzickými, digitálnymi a biologickými sférami.

Toľko teória o Industry4.0. Teraz fakty: napríklad, že podiel firiem, ktoré aplikujú Industry4 .0 činí 40 %. Vplýva to z prieskumu tretieho ročníka prieskumu o úrovni prieniku Industry4.0 do slovenských podnikov. Novinárov o ňom informoval Martin Morháč, predseda Združenia inteligentného priemyslu Industry4 UM. O skúsenostiach slovenských podnikov s Induustry4.0 hovoril prezident spoločnosti Modern Technology Systems Juraj Habovštiak.

Trojročný zber dát zistil počet firiem, ktoré začali s aplikáciou Induistry4.0. Hovoril Zistenia prieskumu hovoria o zvyšovaní inovačného potenciálu firiem, ale aj o nedostatočných podmienkach pre vzdelávanie a rozvoj pracovníkov. Prieskum poukazuje tiež na to, že na Slovensku je nedostatok odborníkov pre digitalizáciu priemyslu.

Z prieskumu tiež vyplýva, že je potrebné vytváranie nových študijných odborov so zameraním nielen na technológie a podporu existujúcich zameraných nielen na technológie, ale aj na prepojenia systému vzdelávania s praxou.

"Firmy by si mali uvedomiť, že investícia do vzdelávania svojich zamestnancov je nevyhnutný základ pri prechode na úspešnú digitalizáciu" - zhodnotila stretnutie generálna riaditeľka sekcie podnikateľského prostredia a inovácií na Ministerstve hospodárstva SR Miriam Letašiová.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5
lexus-lbx-venezia
Lexus sa už po siedmy raz vracia ako oficiálne vozidlo medzinárodného filmového festivalu v Benátkach a potvrdzuje, že je patrí k svetu svetovej kinematografie. Nový kompaktný crossover LBX bude súčasťou flotily elektrifikovaných vozidiel Lexus pre luxusnú prepravu VIP účastníkov festivalu. Medzi hercami, ktorí sa objavia na červenom koberci, budú okrem iných Zendaya (Spider Man: Bez domova), Mike Faist (West Side Story), Josh O’Connor (Koruna) či Caroline Murino (Casino Royale). V poradí 80. ročník festivalu sa bude konať na benátskom Lide od 30. augusta do 9. septembra.