Kamióny nad 12 ton: plošný zákaz nebude

Sobota, 28 máj 2011

Zákaz vjazdu kamiónov na cesty 2. a 3. triedy, ktorý im hrozil po schválení novely cestného zákona, je po rokovaní rezortu dopravy a Česmadu zažehnaný. Konštatovali to po rokovaní minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ a prezident Česmadu Pavol Jančovič.

Ján Figeľ a Pavol Jančovič
Rezort dopravy a Česmad potvrdili ministrom Jánom Figeľom a prezidentom Česmad Pavlom Jančovičom zhodu nad zmenou pripravovanej novely zákona o cestnej doprave

Rezort dopravy plánoval zmeniť od začiatku budúceho roka sadzby mýtneho a rozšíriť spoplatnené úseky na všetky cesty 1. triedy. Zároveň od 1. septembra tohto roka mal platiť absolútny zákaz vjazdu kamiónov nad 12 ton na cesty 2. a 3. triedy. Malo by sa tak podľa rezortu dopravy zabrániť obchádzaniu spoplatnenej siete a účelovo presúvať dopravu na nespoplatnené úseky ciest 1. triedy.

Po rokovaniach medzi Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR a združením autodopravcov Česmad došlo k predbežnej dohode, ktorá mení predchádzajúci zámer a spresňuje úseky ciest druhej a tretej triedy, na ktorých bude zakázaný prejazd kamiónov s hmotnosťou nad 12 ton a tieto úseky sa označia zvislým dopravným značením. Informovali o tom minister dopravy Ján Figeľ a prezident Česmadu Pavol Jančovič.

Obmedzenie tranzitu po cestách 2. a 3. triedy a ďalších regionálnych cestách má podľa ministra Jána Figeľa zabrániť preťažovaniu ciest ťažkou nákladnou automobilovou dopravou po zavedení mýta. "Z tohto dôvodu sme sa rozhodli prijať zákonné systémové opatrenia zmenou zákona o cestnej doprave, ktorého novelu rieši v súčasnosti parlament," povedal po rokovaní minister dopravy. "Novelou zákona chceme zadefinovať zákaz tranzitu ťažkej nákladnej automobilovej dopravy nad 12 ton na cestách 2. a 3. triedy. Chceme, aby jednoznačnosť ustanovenia tohto zákazu bola zabezpečená aj dopravným značením, čím sa konkrétne vymedzia preťažované úseky. Zabráni sa tým zaťažovaniu ciest v obciach alebo mestečkách."

Minister dopravy a prezident Česmadu prehodnotili technické riešenia zákazu prejazdov vymedzených úsekov ciest druhej a tretej triedy pre kamióny nad 12 ton. Dohodli sa, že zákaz vjazdu pre kamióny nad 12 ton sa vyznačí formou zvislého dopravného značenia. Dohodnuté zmeny bude riešiť parlament formou pozmeňujúceho návrhu novely zákona o cestnej doprave.

Prezident Česmadu Pavol Jančovič vyjadril spokojnosť nad tým, že cestní dopravcovia dosiahli pri pripravovanej novele cestného zákona zhodu v tom, že absolútny zákaz jazdy pre kamióny po cestách 2. a 3. triedy by bol veľmi tvrdou ranou pre cestných dopravcov. "Dnešným dňom môžeme jednoznačne povedať, že takto pripravovaná novela nebude platiť a aj naďalej sa budeme konštruktívne podieľať na jej kreovaní. V tejto chvíli je však pre nás dôležité, aby pripravovaná novela, ktorá zakazovala všetkým kamiónom nad 12 ton jazdiť po všetkých cestách 2. a 3. triedy, bude upravená."

Odôvodnenosť zákazu jazdy pre kamióny nad 12 ton na tých cestách druhej a tretej triedy, ktoré sú súbežné s diaľnicami a cestami prvej triedy, má podľa prezidenta Česmadu logiku. Zároveň verí, že zakázaných úsekov nebude príliš veľa.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
el-nabij-siet
Mercedes-Benz plánuje vybudovať globálnu vysokovýkonnú nabíjaciu sieť v Severnej Amerike, ale aj v Európe, Číne a na ďalších kľúčových trhoch, spolu viac ako 10 000 vysokovýkonných rýchlonabíjacích miest. Prvé nabíjacie parky sa začnú stavať už tento rok v USA a Kanade, potom v ďalších kútoch sveta. Cieľom je vybudovať celú sieť do konca desaťročia. Spoločnosť chce dovtedy dodávať plne elektrické autá všade tam, kde to dovolia podmienky trhu. Zákazníci značky Mercedes si priamo vo vozidle môžu rezervovať nabíjací stojan. Rýchlonabíjacie uzly vybuduje nemecká spoločnosť v dôležitých mestách, metropolitných oblastiach a v blízkosti hlavných dopravných tepien.
waltteri-bottas
Jazdec tímu Alfa Romeo formuly 1 Valtteri Bottas bol v uplynulých dňoch hosťom Slovenska. Pozvala ho k nám spoločnosť Orlen Benzina, ktorá na Slovensku prevádzkuje sieť čerpacích staníc. Fínsky jazdec sedlal v tohtoročnej sezóne seriálu F1 monopost Alfa Romeo. Počas svojej desaťročnej úspešnej kariéry v kráľovskej disciplíne automobilového športu nazbieral na pretekoch Grand Prix F1 desať víťazstiev a spolu až 67 umiestnení na stupňoch víťazov. Orlen Benzina, ktorá Bottasa k nám pozvala, je súčasťou nadnárodnej spoločnosti Orlen, najväčšej energetickej spoločnosti v strednej a východnej Európe s takmer tromi tisíckami čerpacích staníc. Na Slovensku pôsobí od roku 2019. Bottas k návšteve Slovenska povedal: "V roku 2023 sa mám na čo tešiť a nemôžem dočkať až sezóna opäť začne. Som rád, že som navštívil krásne Slovensko s naším partnerom Orlen a stretol som sa s fanúšikmi, ktorí nás podporovali počas celej sezóny."
bmw-i4
V ankete Flotila roka 2022 organizovanej v Českej republike v kategórii čisto elektrických modelov sa víťazom stalo BMW i4. Za víťaza ho vybralo 150 fleetových manažérov českých firiem, ktorí sa v Hradci Králové zúčastnili testovacích jázd. Víťaz BMW i4 porazil dvanásť ďalších nominovaných čisto elektrických modelov. BMW i4 týmto víťazstvom nadväzuje na sériu predchádzajúcich úspechov, z ktorých najvýznamnejším na českom trhu bol zisk titulu Auto roka 2021/22 v Českej republike.