Kontroly originality. Zabránia podvodom?

Nedeľa, 04 september 2011

Manipulácie najrôznejšieho druhu, po ktorých dochádza k zmenám identity automobilov, sú zavedené praktiky podvodníkov a špekulantov. Aby sa tomu zabránilo, máme na Slovensku od marca 2005 zákon, ktorý zaviedol povinnú kontrolu originality jednotlivo dovezených (okrem nových) automobilov.

Kontrolné foto
Jednou z podvodníckych metód je prerážanie či úprava identifikačného VIN kódu

Podvodníci s autami používajú celú škálu postupov, od jednoduchej zmeny VIN, sfalšovania dokladov alebo údajov v nich, cez výmenu dôležitých dielov, až po "poskladanie" z rôznych havarovaných vozidiel. Vznikajú vozidlá, ktoré sú nielen nespôsobilé na premávku z pohľadu neoprávnených zmien, ale aj nebezpečné z pohľadu konštrukčných zmien.

Za prvých sedem mesiacov tohto roka na pracoviskách kontroly originality na Slovensku bolo 398 údajov o vozidlách a 69 údajov o dokladoch stotožnených so záznamami v pátracích evidenciách. Podľa štatistiky bolo ďalej zistených 120 podozrení z neoprávnenej zmeny identifikátorov vozidla a taktiež 11 podozrení z neoprávnenej zmeny a falšovania dokladov od vozidla.

Ak sa počas kontroly originality zistí, že došlo k neoprávneným zásahom do identifikátorov, dokladov alebo konštrukcie vozidla, zaistia ho orgány činné v trestnom konaní a podrobia šetreniu a deštruktívnemu expertnému skúmaniu. Po zistení pôvodnej identity sa vozidlo vráti pôvodnému majiteľovi.

Od začiatku januára do konca júla tohto roka bolo 1055 áut vyhodnotených ako "dočasne spôsobilé". V prípade, ak na vozidle s výsledkom "dočasne spôsobilé" sú odstránené dôvody dočasnej spôsobilosti, je na vozidle do 30 dní od poslednej kontroly originality vykonaná kontrola zameraná na odstránenie nedostatkov. Po tejto lehote je vozidlo podrobené kompletnej kontrole originality.

Kontrole originality podliehajú vozidlá jednotlivo dovezené zo zahraničia, okrem nových jednotlivo dovezených vozidiel, na ktoré sa kontrola originality nevzťahuje. Pod novými vozidlami sa rozumejú vozidlá, u ktorých odo dňa dátumu ich prvého prihlásenia do evidencie vozidiel neuplynulo viac ako šesť mesiacov, alebo ktoré nenajazdili viac ako 6 000 km.

Autor: janGold
Pridať komentár
Bleskovky
Opel-Mokka
Malé SUV nemeckej automobilky Opel Mokka X prichádza teraz v druhej generácii. Svetovú premiéru bude mať vzhľadom na pretrvávajúce opatrenia s koronavírusom iba pred malou skupinou zástupcov médií v v sídle automobilky, v nemeckom Rüsselsheime. Zato však pri počítačoch, notebookoch alebo na smartfónoch ju budú môcť virtuálne sledovať státisíce či milióny ľudí na celom svete. Svetová premiéra sa uskutoční už dnes 22. septembra o 13,00 hodine. Očakávaný nový Opel Mokka X (na snímke Mokka X súčasnej generácie) prestaví najvyšší šéf automobilky Opel Michael Lohscheller. Tlačovú konferenciu bude možné sledovať dnes od 13,00 hod. na YouTube https://www.youtube.com/opel.
Šikyňa
V talianskej Faenze sa konalo posledné podujatie série troch pretekov seriálu majstrovstiev sveta. Slovák Richard Šikyňa v triede MX2 na KTM 250 obsadil v prvej jazde 14. miesto a získal 7 bodov, druhú po páde a technických problémoch nedokončil. V priebežnom hodnotení seriálu má 52 bodov a patrí mu 21. priečka. Richard Šikyňa: "Preteky sa mi príliš nevydarili. Teraz mám 2 týždne čas do ďalších pretekov. Verím, že sa mi podarí dostať sa v Mantove tam, kde patrím." Nie veľmi spokojný bol aj Šikyňov manažér Peter Kolek: "Zo série troch podujatí vo Faenze nie som z Rišových výkonov nadšený. Nevyšla mu ani jedna kvalifikácia. Aj keď ukázal, že dokáže odštartovať do desiatky a vie udržať tempo, jazdecké chyby ho stáli veľmi dôležité body do priebežného hodnotenia."
Šikyňa
V talianskej Faenze sa konalo posledné podujatie série troch pretekov seriálu majstrovstiev sveta. Slovák Richard Šikyňa v triede MX2 na KTM 250 obsadil v prvej jazde 14. miesto a získal 7 bodov, druhú po páde a technických problémoch nedokončil. V priebežnom hodnotení seriálu má 52 bodov a patrí mu 21. priečka. Richard Šikyňa: "Preteky sa mi príliš nevydarili. Teraz mám 2 týždne čas do ďalších pretekov. Verím, že sa mi podarí dostať sa v Mantove tam, kde patrím." Nie veľmi spokojný bol aj Šikyňov manažér Peter Kolek: "Zo série troch podujatí vo Faenze nie som z Rišových výkonov nadšený. Nevyšla mu ani jedna kvalifikácia. Aj keď ukázal, že dokáže odštartovať do desiatky a vie udržať tempo, jazdecké chyby ho stáli veľmi dôležité body do priebežného hodnotenia."