Lexus LFA oslavuje 10 rokov svojho vzniku

Štvrtok, 07 január 2021

Slávu si vo svete automobilov vydobyjú len výnimočné modely a po rokoch sa stávajú ikonami svojich značiek. Jedným z takých je aj jedinečný Lexus LFA.

1-Lexus-LFA

Lexus LFA, produkt japonského závodu v Motomachi, sa ako nový model predstavil v decembri 2010. Ide o jeden z najunikátnejších športových automobilov nielen v histórii značky. Okrúhle narodeniny superšportu sú skvelou príležitosťou pripomenúť si jeho históriu.

Príbeh tohto auta je okorenený uhlíkovými vláknami, nebezpečnými zákrutami okruhu Nürburgringu a jedinečným zvukom vidlicového motora V10.

Tanahashi, Naruse a Toyoda

História Lexusu LFA sa odštartovala už začiatkom roka 2000. Program jeho vývoja bol pôvodne projektom materskej Toyoty.

Vedenia tímu sa ujal inžinier z Lexusu Haruhiko Tanahashi, tvorca známej Toyoty Celica ST165 GT-Four. Jeho úlohou bolo vyrobiť auto, aké Lexus ani Toyota dovtedy nemali. Dizajnér a jeho tím začínali úplne od nuly. To im umožnilo vyvinúť nové riešenia.

Nasmerovať práce správnym smerom pomohol tímu tvorcov Hiromu Naruse, jeden z najlepších testovacích jazdcov Toyoty, pre ktorého bol Nürburgring a jeho slávna Severná slučka druhým domovom. Tanahashi a Naruse spoločne pripravili zoznam až 500 kľúčových funkcií a v roku 2001 začali v Lexuse práce na motore V10, ktorý mal auto poháňať.

Tím našiel dôležitého spojenca v Akio Toyodovi, vnukovi zakladateľa spoločnosti Toyota, ktorý je dnes prezidentom spoločnosti a veľkým milovníkom športových áut.

LFA nemusel byť

Lexus LFA, aby sa mohol vyrábať, potreboval zelenú. Pomohli marketingoví špecialisti, ktorým sa podarilo presvedčiť vedenie s argumentom, že revolučné auto môže priniesť spoločnosti obrovský prospech. A tak tvorcovia modelu LFA boli pod obrovským tlakom, keďže museli vyrobiť jedinečné auto.

Vyrastal na Zelenom pekle

Prvý koncept LFA vznikol v júni 2003. V októbri 2004 sa LFA dostal pred svoju najväčšiu výzvu, na Severnú slučku Nürburgringu, známu ako Zelené peklo. Tá je so svojimi 170 zákrutami, množstvom úzkych sekcií, stúpaní a slepých horizontov pre nový superšport dokonalým testovacím terénom.

Lexus LFA sa ako koncept prvýkrát predstavil v januári 2005 počas autosalónu v Detroite.Karoséria ručne zmontovaného auta bola vyrobená prevažne z hliníka. Konštruktéri navrhli úplne novú technológiu odlievania a vytláčania hliníka, ako aj spájania pomocou zvarov, nitov a lepidla. Bolo isté, že auto dostane motor V10 s objemom pod päť litrov a bude dosahovať rýchlosť 200 míľ (322 km) za hodinu.

Nový koncept pre Detroit

O dva roky neskôr sa Japonci vrátili do Detroitu s novým konceptom. Mal prepracovaný interiér, aerodynamicky upravenú karosériu s charakteristickými vstupnými otvormi na prívod vzduchu v tvare polmesiaca pri zadných stĺpikoch a znak športovej série Lexus F. Motor V10 bol umiestnený v prednej časti, ale hlboko posunutý dozadu. Hliník nahradili kompozitom s uhlíkovými vláknami až na 65 % hmotnosti karosérie.

Prvý štart na Nürburgring

V roku 2008 predstavil Lexus koncept LF-A v Detroite v tretej verzii. Auto nemalo strechu, ale zato automaticky výsuvné zadné krídlo. O pár mesiacov neskôr štartoval LFA na 24-hodinovke na Nürburgring. Vozidlo sa tu predviedlo spolu štyrikrát.

V októbri 2009 na tokijskom autosalóne oznámili uvedenie Lexusu LFA do výroby. Pod kapotou mal atmosférický motor V10 s objemom 4,8 litra s výkonom 560 km/h pri 9500 otáčkach a jedinečným zvukom. Špecialisti na hudobné nástroje z Yamahy pomohli vytvoriť zvuk pripomínajúci staré automobily formuly 1.

Vyrábať sa bude ručne

V decembri 2010 spustili výroba superšportu Lexus LFA. Automobil ručne vyrábali v továrni Motomachi a každý kryt motora bol podpísaný inžinierom, ktorý ho zostavil. Japonci venovali detailom takú pozornosť, že zo závodu odchádzalo každý mesiac maximálne 20 áut.

V marci potom Japonci ohlásili uvedenie špeciálnej verzie Nürburgring Package. Tá vznikla na podklade pretekárskych automobilov, s ktorými Lexus pretekal vo vytrvalostných pretekoch v Zelenom pekle. Auto dostalo pevné zadné krídlo, prídavné krídla, rýchlejšiu prevodovku a dodatočnú ,,injekciu” výkonu.

V auguste 2011 dosiahol jazdec Akira Iida rekordný čas v Zelenom pekle 7:14.64 min a model Nürburgring Package sa stal najrýchlejším automobilom na tomto okruhu a túto verziu uviedli do výroby.

Živá legenda

Každý model LFA bol vyrobený na zákazku a disponoval plaketkou s číslom modelu. Lexus umožnil až takú rozsiahlu personalizáciu vozidla, že celkovo bolo možné získať takmer nekonečné množstvo kombinácií. Vďaka tomu na svete nenájdeme dva rovnaké LFA.

Výroba Lexusu LFA sa skončila presne dva roky po jeho uvedení do výroby – 14. decembra 2012. Z výrobnej linky zišiel vtedy posledný LFA, biely Nürburgring Package. Lexus vyrobil spolu 500 kusov LFA, z toho 50 vo verzii nesúcej názov slávnej nemeckej trate.

1-Lexus-LFA 2-Lexus-LFA-Concept2005 kopie 3-Lexus-LFA-Concept2007 kopie 4-Lexus-LFA-RoadsterConcept2008 kopie 5-Lexus-LFA-motor 6-Lexus-LFA-Nurburgring-Package
Autor: J. Goldberger, Zdroj: Lexus
Foto: Lexus
Pridať komentár
Bleskovky
Enyaq-iV
V rozvoji eMobility urobila česká automobilka Škoda na Slovensku ďalší krok, keď po predstavení svojich plug-in hybridných modelov Superb iV, Octavia iV a plne elektrických modelov Citigo iV a Enyaq iV dáva do predaja aj domáce nabíjacie stanice, tzv. wallboxy. Sú dostupné v troch variantoch s maximálnou rýchlosťou nabíjania 11 kW/h a možno ich kúpiť v sieti autorizovaných predajcov značky Škoda. Súčasne automobilka pripravuje riešenie nazvané MyŠkoda Powerpass, vďaka ktorému bude možné nabíjať elektromobil kdekoľvek v Európe s čipovou kartou. Na Slovensku bude dostupná po príchode modelu Enyaq iV. Automobilka vybuduje tiež vlastné nabíjacie stanice v sieti autorizovaných predajcov a chce dať druhý život použitým batériám z elektromobilov.
Homola-Spa
Nevyspytateľné počasie trápilo slovenského automobilového pretekára v ďalších pretekoch európskeho seriálu na belgickom okruhu v Spa-Francorchamps. Nesadlo mu počasie, keď v prvý deň pretekov pred víkendom čakal, že trať po daždi vyschne a bude dobré nasadiť "suché" pneumatiky. Do druhých pretekov o deň neskôr, naopak, obul pneumatiky do mokra a trať okruhu rýchlo vyschla. "Myslel som si, že je to dobrá voľba. Žiaľ, od druhého kola prestalo mrholiť, trať začala vysýchať a moje pneumatiky po pár kolách úplne odišli. Každým kolom som už šiel len dozadu," povedal po druhých pretekoch sklamaný Homola. Dva omyly a tak v prvých pretekoch bolo 15. miesto a v druhých bol dvanásty. Po predposlednom kole v Belgicku je Matej Homola na 8. priečke priebežného hodnotenia šampionátu. O dva týždne čakajú slovenského pretekára záverečné preteky seriálu v španielskej Jarame.
Šikyňa
Ďalší diel seriálu majstrovstiev sveta v motokrose sa po troch predchádzajúcich pretekoch v talianskej Mantove konal počas posledného víkendu na úplne novej trati v Španielsku. Slovenský jazdec Richard Šikyňa obsadil v prvej jazde výborné dvanáste miesto a získal deväť bodov. V druhej jazde mal na náročnej pieskovej trať v Lommely, ktorá je považovaná za jednu z najťažších motokrosových tratí na starom kontinente, pád a preteky nedokončil. So 67 bodmi je v priebežnom poradí seriálu na 24. mieste. Richard Šikyňa: "V prvej jazde som polovicu pretekov jazdil na 9. mieste, ale postupne som sa prepadol na dvanáste a mal som dobrý pocit z jazdy aj výsledku. V druhej jazde som mal horší štart, ale postupne som sa prebojoval na 14. miesto. Pár kôl pred koncom som však mal pomerne ťažký pád a preteky som nedokončil. Zlomené nemám nič, tak snáď budem do najbližších pretekov už najbližší víkend v poriadku."