Menej známe i neznáme modely a koncepty Lexus

Streda, 28 október 2020

V produkcii automobilky Lexus vznikli modely a koncepty, ktoré len málokto pozná. Niektoré si teraz pripomeňme. Aj keď sú fakticky neznáme, vznikli alebo vznikali preto, aby niesli logo Lexus.

1-lexus-lfa-spyder

Lexus LFA Spyder

Superšportiak LFA je jedným z najslávnejších modelov značky Lexus. Mnohí fanúšikovia automobilov si určite pamätajú aj na koncept LF-A Roadster, ktorý sa však napokon nedostal do sériovej produkcie. Ale každý vie, že v skutočnosti vytvorili iba jediný exemplár modelu LFA s otvorenou karosériou. LFA Spyder bol nekompromisný automobil. Strechu nedostal dokonca ani v podobe ľahkej plátenej.

Okrem zmenenej konštrukcie karosérie sa auto prakticky ničím nelíšilo od ostatných exemplárov japonského superauta. Pod jeho kapotou pracoval motor V10 4,8 s výkonom 560 k a s impozantným zvukom. Model Lexus LFA Spyder síce nebolo možné stretnúť na cestách, ale detailne si ho môžeme prezrieť v jednej epizóde motoristického programu Jay Leno's Garage.

Lexus Landau

Koncept Lexus Landau predstavili v roku 1994 a vyvolal mimoriadny záujem. V tom čase bolo v ponuke prémiových značiek ťažké nájsť hatchback segmentu C, trh ovládali klasické sedany. Koncept priťahoval pozornosť originálnou konštrukciou. Auto bolo postavené na platforme prvej generácie modelu GS 300. Landau však bol od Lexusu GS kratší o 60 cm a vyšší o 5 cm.

2-lexus-landau-concept

Koncept mal päťdverovú karosériu. Podobne ako karoséria GS a sesterskej Toyoty Aristo bol jej look dielom renomovaného štúdia Italdesign Giugiaro. Čo bolo pre kompaktný hatchback netypické, bol veľký motor V8 s objemom 4,0 litra s výkonom 249 k. Automobil mal automatickú prevodovku a pohon všetkých kolies. To bola ďalšia vlastnosť, ktorú aj dnes ťažko nájsť v segmente C.

Lexus IS 430

Výnimočným vozidlom značky Lexus bol aj IS 430, ktorý vytvorilili špeciálne na tuningovú výstavu SEMA v roku 2003. I keď auto na prvý pohľad pripomínalo len mierne modifikovaný sedan IS, zmeny boli v skutočnosti omnoho podstatnejšie. Pod kapotu sa totiž dostal 4,3-litrový motor V8 3UZ-FE transplantovaný z väčšieho modelu GS. Mal výkon 340 koní, bol spojený s ľahkým zotrvačníkom a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou Getraga, ktorá prenášala pohon na zadné kolesá.

3-lexus-is-430

Vozidlo zdieľalo s Lexusom GS diferenciál a iné komponenty prevodovky, aj niektoré časti pruženia. Mechanici z dielne Rod Millen Special Vehicles, poverení úpravou auta, pridali aj elektronicky regulované tlmiče a výkonné brzdy Brembo. Lexus IS 430 bol špeciálnym predvádzacím automobilom, ale pre mnohých je predchodcom neskôr sériovo vyrábaného sedanu IS F. Bol de facto modelom, ktorý odštartoval líniu športových automobilov japonskej značky s písmenom F.

Lexus FLV

Koncept FLV ukázali Toyota a Lexus v polovici 90. rokov. Automobil spočiatku debutoval s logom Toyoty na veľtrhu Tokyo Motor Show 1995. Neskôr sa ako Lexus predstavil v USA na North American International Auto Show 1996. Táto stratégia vyplývala z toho, že značka Lexus až do roku do 2005 na japonskom trhu oficiálne neexistovala. Koncept však dobre zapadal práve do imidžu značky Lexus. Jeho trojpísmenový názov bol skratkou slov Future Luxury Vehicle a znamenal luxusné vozidlo budúcnosti.

4-toyota-flv

Auto malo oválnu siluetu a pripomínalo spojenie minivanu a športového kombi. Inžinieri, ktorí navrhovali model FLV, sa sústredili na veľkorysý priestor vo vnútri vozidla a na pohodlie cestujúcich. Sedadlá navrhli tak, aby spolujazdci sedeli v prirodzenej a pohodlnej polohe.

Tvorcovia venovali maximálnu pozornosť tiež komfortu nastupovania a vystupovania. Auto ponúkalo veľa priestoru na nohy a nad hlavami. Interiér sa premietol do veľkých rozmerov konceptu, ktorého dĺžka bola takmer 4,8 m. FLV bol impozantný aj vybavením. Na centrálnom displeji bolo možné po pripojení telefónu dokonca aj čítať maily. I keď vozidlo vyzeralo ako pripravené na výrobu, Lexus FLV sa do ponuky nikdy nedostal.

Lexus HS 250h

Automobilom, ktorý sa napokon dostal do predaja, bol Lexus HS. Auto sa predávalo v Japonsku a v Spojených štátoch, ale do Európy sa nikdy oficiálne nedostalo. Model HS 250h debutoval v roku 2009 na veľtrhu Auto Show v Detroite.

5-lexus-hs250h

Sedan Lexusu mal byť luxusným bratom Toyoty Prius, ktorá sa v tom čase tešila veľkému záujmu medzi americkými hviezdami. Auto bolo v ponuke výlučne s hybridným pohonom. Bol to prvý automobil v histórii japonskej značky ponúkaný výhradne v tomto variante.

Lexus HS 250h poháňala kombinácia zážihového a elektrického systému s celkovým výkonom 190 k. Pod jeho kapotou pracoval štvorvalcový motor 2AZ-FXE s objemom 2,4 litra. Pohonný systém bol veľmi podobný tomu, ktorý sa dostal do prvej hybridnej Toyoty Camry. Dizajn automobilu však vycházal z platformy Toyoty Avensis.

Okrem hybridného pohonu s úsporou paliva mal Lexus aj interiér z prevažne recyklovateľných materiálov. Názov HS pochádzal zo slov Harmonious Sedan a znamenal harmonický sedan. Model vyrábali do roku 2018, vozidlo bolo najdlhšie dostupné na japonskom trhu. Jeho miesto v ponuke Lexusu neskôr nahradil sedanom ES v hybridnej verzii.

(lex-gold)
Foto: Lexus
Pridať komentár
Bleskovky
Enyaq-iV
V rozvoji eMobility urobila česká automobilka Škoda na Slovensku ďalší krok, keď po predstavení svojich plug-in hybridných modelov Superb iV, Octavia iV a plne elektrických modelov Citigo iV a Enyaq iV dáva do predaja aj domáce nabíjacie stanice, tzv. wallboxy. Sú dostupné v troch variantoch s maximálnou rýchlosťou nabíjania 11 kW/h a možno ich kúpiť v sieti autorizovaných predajcov značky Škoda. Súčasne automobilka pripravuje riešenie nazvané MyŠkoda Powerpass, vďaka ktorému bude možné nabíjať elektromobil kdekoľvek v Európe s čipovou kartou. Na Slovensku bude dostupná po príchode modelu Enyaq iV. Automobilka vybuduje tiež vlastné nabíjacie stanice v sieti autorizovaných predajcov a chce dať druhý život použitým batériám z elektromobilov.
Homola-Spa
Nevyspytateľné počasie trápilo slovenského automobilového pretekára v ďalších pretekoch európskeho seriálu na belgickom okruhu v Spa-Francorchamps. Nesadlo mu počasie, keď v prvý deň pretekov pred víkendom čakal, že trať po daždi vyschne a bude dobré nasadiť "suché" pneumatiky. Do druhých pretekov o deň neskôr, naopak, obul pneumatiky do mokra a trať okruhu rýchlo vyschla. "Myslel som si, že je to dobrá voľba. Žiaľ, od druhého kola prestalo mrholiť, trať začala vysýchať a moje pneumatiky po pár kolách úplne odišli. Každým kolom som už šiel len dozadu," povedal po druhých pretekoch sklamaný Homola. Dva omyly a tak v prvých pretekoch bolo 15. miesto a v druhých bol dvanásty. Po predposlednom kole v Belgicku je Matej Homola na 8. priečke priebežného hodnotenia šampionátu. O dva týždne čakajú slovenského pretekára záverečné preteky seriálu v španielskej Jarame.
Šikyňa
Ďalší diel seriálu majstrovstiev sveta v motokrose sa po troch predchádzajúcich pretekoch v talianskej Mantove konal počas posledného víkendu na úplne novej trati v Španielsku. Slovenský jazdec Richard Šikyňa obsadil v prvej jazde výborné dvanáste miesto a získal deväť bodov. V druhej jazde mal na náročnej pieskovej trať v Lommely, ktorá je považovaná za jednu z najťažších motokrosových tratí na starom kontinente, pád a preteky nedokončil. So 67 bodmi je v priebežnom poradí seriálu na 24. mieste. Richard Šikyňa: "V prvej jazde som polovicu pretekov jazdil na 9. mieste, ale postupne som sa prepadol na dvanáste a mal som dobrý pocit z jazdy aj výsledku. V druhej jazde som mal horší štart, ale postupne som sa prebojoval na 14. miesto. Pár kôl pred koncom som však mal pomerne ťažký pád a preteky som nedokončil. Zlomené nemám nič, tak snáď budem do najbližších pretekov už najbližší víkend v poriadku."