Mercedes-Benz S: Pripomenutie priekopníka

Sobota, 12 október 2019

Moderný dizajn a technologický vzor s airbagom, optimalizovanou aerodynamikou a konzekventne zníženou hmotnosťou: toto všetko reprezentoval Mercedes-Benz triedy S radu 126, ktorý má v rodnom liste zapísaný rok 1979.

1-Mercedes-Benz-126
Mercedes-Benz triedy S 126 – najúspešnejší rad vyššej triedy v histórii značky

Pred 40 rokmi, v septembri 1979, predstavil mercedes na autosalóne vo Frankfurte model triedy S. V súčasnosti sú sedany vyššej triedy, ako aj kupé tohto konštrukčného radu vyrobené od roku 1981, obľúbené youngtimery tejto značky. Vyhľadávané vozidlo je práve k dispozícii v obchode s vozidlami All Time Stars Mercedes-Benz Classic.

Mercedes-Benz triedy S bol v roku 1979 novou generáciou sedanov vyššej triedy. Modelový rad najprv zahŕňal sedem verzií. Na výber boli štyri motory, od 2,8-litrového šesťvalca (115 kW/156 k) po 5,0-litrový V8 so vstrekovaním benzínu (176 kW/240 k), ako aj dva varianty karosérie – okrem normálnej verzie aj predĺžený variant, ktorý sa pri sedanoch vyššej triedy ponúkal počas dvoch generácií. Zväčšenie rázvoru kolies o 140 milimetrov prispelo k zväčšeniu priestoru v oblasti zadných sedadiel a zväčšeniu šírky na nastupovanie v priestore zadných bočných dverí.

2-Mercedes-Benz-126
Moderná palubná doska so stredovou konzolou a po prvý raz s airbagom vodiča

Svojím vzhľadom trieda S radu 126 najprv pre mnohých odborníkov pôsobila triezvo a jednoducho. Avšak čoskoro sa jej dizajn prejavil ako pokrokový. Aj vďaka tomu si tento konštrukčný rad zachoval status nadčasového a obľúbeného youngtimera.

Charakteristické dizajnové prvky sa prejavili "od pása nadol". Prvýkrát na aute Mercedes-Benz sa nepoužili klasické nárazníky, ale nárazníky s veľkými rozmermi a plastovým povrchom. Vizuálne prepojenie spojlera predného a zadného nárazníka vytvárali široké bočné ochranné lišty z plastu medzi výrezmi pre kolesá vo výške nárazníkov.

Oba osemvalcové motory predchádzajúceho konštrukčného radu 116 nahradili prepracované agregáty. Motor s objemom 5,0 litra nahradil 4,5-litrový s blokom zo sivej liatiny a 3,8-litrový z ľahkej zliatiny vznikol z verzie 3,5-litrového motora V8 s blokom, tiež zo sivej liatiny. Nové motory V8 mali vyšší výkon a zároveň nižšiu hmotnosť, čo sa prejavilo nižšou spotrebou. Bez zmeny zostali verzie 2,8-litrového šesťvalca s karburátorom a so vstrekovaním paliva. Pre americký trh bola v ponuke aj dieselová verzia.

3-Mercedes-Benz-126
Prvýkrát Mercedes-Benz použil rozmerné nárazníky s plastový povrchom

Konštrukčný rad 126 je prvý sériový Mercedes-Benz vyvíjaný so zreteľom na aerodynamiku. S hodnotou cw 0,36 obsadil vrcholovú pozíciu vo svojom segmente. Po prvý raz sa použil airbag vodiča a v roku 1988 aj airbag spolujazdca.

Do roku 1991, počas dvanástich rokov výroby, opustilo výrobné haly v Sindelfingene spolu 818 036 sedanov radu 126. Okrem toho sa vyrobilo 74 060 modelov kupé SEC (C 126). Konštrukčný rad 126 je najúspešnejším konštrukčným radom vyššej triedy v histórii automobilky.

Autor: J. Goldberger
Foto: Mercedes-Benz
Pridať komentár
Bleskovky
1-Seat-eScooter-concept
Seat bude prvým európskym automobilovým výrobcom, ktorý rozbehne výrobu vlastného elektrického skútra s parametrami motocykla s objemom motora 125 cm3. Koncept Seat eScooter mal oficiálnu premiéru 19. novembra na veľtrhu Smart City Expo World Congress v Barcelone. Bude prvým elektrickým skútrom vyrábaným európskym automobilovým výrobcom. Jeho predaj sa rozbehne v roku 2020 zákazníkom a spoločnostiam, ktoré poskytujú zdieľanie dopravných prostriedkov. Seat už dávnejšie oznámil, že preberá rolu lídra stratégie mikromobility v rámci koncernu Volkswagen. Tá zahŕňa štúdiu mestského vozidla Minimó, čo je štvorkolesové dvojmiestne vozidlo kombinujúce najvýhodnejšie prvky automobilu a motocykla. Súčasťou stratégie je aj elektrická kolobežka eXS Kickscooter powered by Segway, ktorú Seat predstavil v roku 2018 a ktorá sa už bežne predáva.
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.