Rok 2020: ZAP bilancuje výrobu áut na Slovensku

Pondelok, 08 február 2021

Rok 2020 vzhľadom na pandémiu koronavírusu bol pre automobilový priemysel na Slovensku extrémne náročný. Bude tento rok lepší?

1-vyrobnypas

Automobilový priemysel už tradične začiatkom roka bilancuje dosiahnuté výsledky za uplynulý rok a zároveň robí prognózy na rok aktuálny. Rok 2020 bol pre výrobcov automobilov na Slovensku veľmi náročný a iný pravdepodobne nebude ani v roku 2021.

Začneme posledným mesiacom roku 2020. V ňom sa zaregistrovalo len 7083 nových osobných automobilov, čo oproti rovnakému obdobiu roku 2019, kedy bolo registrovaných 7714, predstavuje pokles o 8,18 %.

Registrácie malých úžitkových automobilov kategórie N1 dosiahli v decembri 2020 počet 547 vozidiel, čo oproti decembru 2019 s počtom vozidiel 537, predstavuje nárast 1,86 %.

Mimoriadna situácia sa podpísala aj na celkových výsledkoch najsilnejšieho priemyselného odvetvia na Slovensku. Za celý minulý rok bolo v našich automobilkách vyrobených približne 985 000 vozidiel, čo je o 11 % menej oproti rekordnému roku 2019.

V tomto pre automobilový priemysel neľahkom roku Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP SR) bol aktívny pri presadzovaní legislatívnych opatrení v rámci minimalizácie dopadov pandémie. Aj pri debatách o rozšírení podpory na udržanie pracovných miest vo veľkých podnikoch, alebo o pandemickej OČR.

V roku 2020 sa podľa ZAPu nepodarilo zmeniť systém registračných poplatkov a vzrástol podiel individuálne dovezených jazdených vozidiel, aj ich priemerný vek, keď až viac ako 36 % všetkých dovezených jazdených áut bolo starších ako 10 rokov.

ZAP bude ďalej aktívne pracovať na plnení záväzkov schvaľovania stratégií Zelenej a udržateľnej Európy. Pripravil preto návrhy na oblasť transformácie mobility, prioritne na elektromobilitu a nabíjaciu infraštruktúru. Na oblasti, v ktorých za Európou Slovensko výrazne zaostáva.

V rámci boja proti pandémii bude podľa ZAP-u mimoriadne dôležité podporiť opatrenia na udržanie výroby, ktorá by mohla v roku 2021 opätovne prekročiť úroveň 1 mil. vozidiel.

ZAP odhaduje, že v roku 2021 počet registrácií nových vozidiel na Slovensku dosiahne úroveň okolo 95 tis. Čaká sa aj zmena v oblasti registračných poplatkov, ktorá by mala kupujúcich motivovať k ekologickej obnove vozidlového parku.

Tu by mohla výrazne pomôcť systémová štátna podpora pre nárast dopytu po vozidlách s elektrickým a hybridným pohonom. Zatiaľ Slovensko nemá jasnú predstavu o tom, ako bude plniť svoje záväzky v oblasti rozvoja elektromobility a infraštruktúry pre alternatívne palivá. To je úloha pre slovenskú vládu a jej orgány.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Eli-Tomac
Pneumatiky Dunlop Geomax MX53 pre motokros dostali ocenenie Výrobok roka 2020. Po rozsiahlom testovaní je to výraz uznania za ich úžitkové vlastností a dlhú životnosť. Testy organizoval špecializovaný Cross Magazin. Ocenenie sa motokrosovým pneumatikám dostalo za vlastnosti na stredne tvrdom až tvrdom teréne a za životnosť, ktorú preukázali v testoch. Dunlop Geomax MX53 nielen že predstavujú pokrok v porovnaní s predchádzajúcou generáciou Geomax MX52, ale sú kompromis medzi úžitkovými vlastnosťami a dlhou životnosťou. Pneumatikám Dunlop Geomax dôverujú poprední motocykloví výrobcovia, ktorí ich používajú na prvotnú výbavu svojich motocyklov, ale aj víťazní jazdci a tímy z majstrovstiev sveta v motokrose MXGP a Monster Energy Supercross.
Enyaq-iV
V rozvoji eMobility urobila česká automobilka Škoda na Slovensku ďalší krok, keď po predstavení svojich plug-in hybridných modelov Superb iV, Octavia iV a plne elektrických modelov Citigo iV a Enyaq iV dáva do predaja aj domáce nabíjacie stanice, tzv. wallboxy. Sú dostupné v troch variantoch s maximálnou rýchlosťou nabíjania 11 kW/h a možno ich kúpiť v sieti autorizovaných predajcov značky Škoda. Súčasne automobilka pripravuje riešenie nazvané MyŠkoda Powerpass, vďaka ktorému bude možné nabíjať elektromobil kdekoľvek v Európe s čipovou kartou. Na Slovensku bude dostupná po príchode modelu Enyaq iV. Automobilka vybuduje tiež vlastné nabíjacie stanice v sieti autorizovaných predajcov a chce dať druhý život použitým batériám z elektromobilov.
Homola-Spa
Nevyspytateľné počasie trápilo slovenského automobilového pretekára v ďalších pretekoch európskeho seriálu na belgickom okruhu v Spa-Francorchamps. Nesadlo mu počasie, keď v prvý deň pretekov pred víkendom čakal, že trať po daždi vyschne a bude dobré nasadiť "suché" pneumatiky. Do druhých pretekov o deň neskôr, naopak, obul pneumatiky do mokra a trať okruhu rýchlo vyschla. "Myslel som si, že je to dobrá voľba. Žiaľ, od druhého kola prestalo mrholiť, trať začala vysýchať a moje pneumatiky po pár kolách úplne odišli. Každým kolom som už šiel len dozadu," povedal po druhých pretekoch sklamaný Homola. Dva omyly a tak v prvých pretekoch bolo 15. miesto a v druhých bol dvanásty. Po predposlednom kole v Belgicku je Matej Homola na 8. priečke priebežného hodnotenia šampionátu. O dva týždne čakajú slovenského pretekára záverečné preteky seriálu v španielskej Jarame.