Škoda Fabia Combi slávi 20 rokov

Sobota, 26 september 2020

Škodu Fabiu Combi predstavila mladoboleslavská automobilka na septembrovom autosalóne v Paríži pred dvadsiatimi rokmi. Odvtedy putovalo do sveta takmer 1,5 milióna tejto praktickej a dnes už vo svojom segmente takmer ojedinelej verzie kombi.

1-fabia-combi

Karosársky variant kombi otvorili v českej automobilke modely Forman a Felicia, a pokračovali v tom aj tri doterajšie generácie modelu Fabia. Fabia svoje prvé kombi uviedla v septembri 2002 na autosalóne v Paríži. Tento model je príkladom praktickosti a priestrannosti, avšak pri zachovaní kompaktnej dĺžky vozidla. Už rok na to získala Fabia Combi v Českej republike ocenenie Auto roka 2001 a vo svojej domovine si pre svoju praktickosť získala veľkú obľubu.

Ako jedno z mála vozidiel kombi v triede malých vozidiel ponúkala pri dĺžke iba 4,22 m slušný priestor pre cestujúcich a tiež batožinový priestor s objemom 426 až 1225 litrov. Tieto hodnoty sa s príchodom ďalších generácií zväčšovali. Pri druhej generácii základný objem batožinového priestoru vzrástol na 480 až 1460 litrov a pri tretej predstavenej v roku 2014 na súčasných 530 litrov, čo už je hodnota vozidiel kombi strednej triedy.

Vďaka svojej priestrannosti a vyváženého pomeru ceny a úžitkovej hodnoty sa Fabia Combi stala vyhľadávaným spoločníkom hlavne pre mladé rodiny, ale aj chalupárov.

V roku 2002 dostal madoboleslavský kombík vyhotovenie v podobe dvojmiestnej dodávky Praktik s mrežou za prednými sedadlami. Jeden z dôvodov bola aj legislatíva vo vzťahu k živnostníkom a malým remeselníkom. Nešlo síce o model s ktorým by sa dalo ísť aj do divadla, ale o praktické auto, resp. robotníka. Náklad sa nakladal zadnými a na pravom boku umiestnenými dverami. Model sa neujal a po vyrobení necelých šesťtisíc vozidiel sa prestal vyrábať.

Podiel verzie kombi na všetkých vozidlách naprieč generáciami je viac ako 40 %. Fabia Combi slúži jej majiteľom už 20 rokov veľkorysou ponukou priestoru, modernými technológiami, širokou škálou motorov a bohatými možnosťami výbavy. Spoločnosť Škoda ponúka okrem bežných aj kombi verzie Scout a Scoutline s offroadovým vzhľadom, alebo verzie RS a Monte Carlo vyznávačom športovej jazdy.

Dočká sa Fabia kombi po troch doterajších a štvrtej generácie? V jednu chvíľu to po príchode modelu Scala vyzeralo tak, že výroba Fabie Combi je na konci. V súčasnosti je situácia s malými kombíkmi iná, keďže v segmente Fabie Combi chýbajú priamy konkurenti iných značiek. Aj preto by bolo pre českú automobilku dobré ísť ďalej s týmto modelom, čo by predurčovalo príchod štvrtej generácie. Či sa tak stane, ukáže čas.

1-fabia-combi 2-fabia-combi 3-fabia-combi
Autor: J. Goldberger
Foto: Škoda Auto
Pridať komentár
Bleskovky
VW-Slovakia
Volkswagen Slovakia avizuje v tejto náročnej koronavírusovej situácii sto voľných pracovných miest. Nových zamestnancov hľadá na montážne linky vozidiel pre svoj výrobný závod v Devínskej Novej Vsi. Dopyt po nových zamestnancoch súvisí s dynamickým vývojom výrobného plánu, ktorý je podmienený aktuálnym nárastom dopytu nových automobilov na svetových trhoch. Volkswagen Slovakia tak potvrdzuje pozíciu podniku ako stabilného a spoľahlivého zamestnávateľa, v ktorom vyše 40 % zamestnancov pracuje nepretržite viac ako 10 rokov. V horizonte najbližších rokov očakáva podnik v súvislosti s príchodom nových generácií modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb vytvorenie ďalších približne dvetisíc nových pracovných miest.
1-Eli-Tomac
Pneumatiky Dunlop Geomax MX53 pre motokros dostali ocenenie Výrobok roka 2020. Po rozsiahlom testovaní je to výraz uznania za ich úžitkové vlastností a dlhú životnosť. Testy organizoval špecializovaný Cross Magazin. Ocenenie sa motokrosovým pneumatikám dostalo za vlastnosti na stredne tvrdom až tvrdom teréne a za životnosť, ktorú preukázali v testoch. Dunlop Geomax MX53 nielen že predstavujú pokrok v porovnaní s predchádzajúcou generáciou Geomax MX52, ale sú kompromis medzi úžitkovými vlastnosťami a dlhou životnosťou. Pneumatikám Dunlop Geomax dôverujú poprední motocykloví výrobcovia, ktorí ich používajú na prvotnú výbavu svojich motocyklov, ale aj víťazní jazdci a tímy z majstrovstiev sveta v motokrose MXGP a Monster Energy Supercross.
Enyaq-iV
V rozvoji eMobility urobila česká automobilka Škoda na Slovensku ďalší krok, keď po predstavení svojich plug-in hybridných modelov Superb iV, Octavia iV a plne elektrických modelov Citigo iV a Enyaq iV dáva do predaja aj domáce nabíjacie stanice, tzv. wallboxy. Sú dostupné v troch variantoch s maximálnou rýchlosťou nabíjania 11 kW/h a možno ich kúpiť v sieti autorizovaných predajcov značky Škoda. Súčasne automobilka pripravuje riešenie nazvané MyŠkoda Powerpass, vďaka ktorému bude možné nabíjať elektromobil kdekoľvek v Európe s čipovou kartou. Na Slovensku bude dostupná po príchode modelu Enyaq iV. Automobilka vybuduje tiež vlastné nabíjacie stanice v sieti autorizovaných predajcov a chce dať druhý život použitým batériám z elektromobilov.