Slováci úspešní na Shell Eco Marathon

Streda, 10 júl 2019

Jednou z najnáročnejších a najinovatívnejších študentských súťaží na svete je Shell Eco-marathon. V jej európskej časti súťaží budúca generácia inžinierov a vedcov vo vlastnoručne navrhnutých a vyrobených vozidlách, ktoré potom testujú na trati.

1 Kosicke vozidlo
Košickí študenti zo Strojníckej fakulty TUKE prekonali v Londýne vzdialenosť 825 kilometrov s litrom paliva a vytvorili tak zároveň aj nový slovenský rekord

Slovenskí študenti vytvorili v uplynulých dňoch na podujatí Shell Eco-marathon Europe 2019 nový slovenský rekord v úspornej jazde, keď na jeden liter paliva prešli vzdialenosť 825 kilometrov. To je nový slovenský rekord v úspornej jazde. Podujatie sa konalo minulý týždeň neďaleko Londýna. Všetky tri tímy zo Slovenska zlepšili svoje doterajšie výsledky.

Z 35. ročníka európskeho finále pretekov Shell Eco-marathon Europe 2019 sa slovenské tímy študentov vrátili s úspechom. V dňoch od 1. do 5. júla 2019 sa snažili posunúť hranicu v úspornej jazde na pretekárskom okruhu Brooklands pri Londýne, ktorý bol prvým motoristickým pretekárskym okruhom na svete, s vlastnoručne skonštruovanými vozidlami.

Všetkým trom slovenským tímom sa to podarilo a Bratislavčania, Trnavčania aj Košičania prekonali svoje doterajšie rekordy. Najlepší výsledok dosiahli košickí študenti Strojníckej fakulty TUKE, ktorí s prejdenou vzdialenosťou 825 km/liter paliva stanovili aj nový slovenský rekord.

"Po dojazde do cieľa sme sa hneď pozreli na nádobku s benzínom a vedeli sme, že to bude dobrý výsledok. Keď nám oznámili oficiálny výsledok, všetci sme boli nadšení, že sme spravili nový slovenský rekord," povedala po pretekoch vodička košického tímu Dominika.

Bodovali aj ďalšie dva slovenské tímy. V rovnakej kategórii a s rovnakým typom pohonu ako Košičania úspešne pretekali aj študenti Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Bratislavský tím prešiel 534 km na 1 liter benzínu, čo je ich najlepší výsledok doteraz. Darilo sa aj stredoškolákom zo Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave, ktorí na trať postavili svoj vylepšený elektromobil. Výsledok 176 km na 1 kWh elektrickej energie je ich nové maximum.

Petr Šindler, manažér komunikácie pretekov Shell Eco-marathon, tvrdí:"Tento ročník bol výnimočne napínavý, a to aj kvôli novej trati, aj vďaka rekordom v úspornej jazde, ktoré padli. Ohromilo ma, ako si tímy počínali. Všetci boli plní zápalu a horlivosti, ktorá bola nákazlivá. Tieto preteky nastavili latku ešte vyššie pre mladých konštruktérov, ktorí sa súťaže zúčastnia budúci rok a ukážu svoju kreativitu a vynaliezavosť pri hľadaní riešení v oblasti úspornej mobility."

Podujatie bolo súčasťou festivalu Make the Future Live, ktorý je zameraný na inovatívne myšlienky a vízie v oblasti budúceho využívania energie.

1 Kosicke vozidlo 2 Bratislavske vozidlo 3 Trnava tim 4 Kosicky tim 5 Bratislavsky tim
Autor: luk-gold
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.