Toyota Crown jubiluje. Pridáva tri extra verzie.

Streda, 13 máj 2020

Pred dvoma rokmi debutovala na japonskom trhu nová Toyota Crown, a práve tento rok oslavuje luxusný japonský sedan 65. narodeniny. Popri modeloch Lexus LS, Toyota Century a Toyota Avalon je model Crown ďalšia limuzína postavená na architektúre TNGA. Toyota slávi jubileum modelu, ktorý sa zapísal do histórie ako prvé rallye auto značky, troma špeciálnymi verziami.

1-crown

História Toyoty Crown sa píše od roku 1955. Model Crown bol veľmi dôležitý a prvých desať rokov jeho predaja ho sprevádzal celý rad prelomových momentov. V roku 1957 sa model Crown zapísal do histórie ako prvé pretekárske auto Toyoty. O rok neskôr debutoval v USA a stal sa prvým osobným automobilom z Japonska na americkom trhu. V roku 1957 vstúpila Toyota na africký trh s osobnými automobilmi a v roku 1962 na európsky. To vďaka tomuto vlajkovému sedanu.

Prvá pretekárska Toyota

Auto debutovalo pod názvom Toyopet Crown a o niekoľko mesiacov neskôr jeho modelový rad obohatila luxusnejšia verzia Deluxe s rádiom a kúrením v štandarde. Po dvoch rokoch od premiéry postavila Toyota svoj model na štart v najťažšej rallye tých čias - Round Australia Trial. Crown bola na tento účel skvelým autom, pretože bola skonštruovaná pre nespevnené japonské cesty plné výmoľov. Round Australia Trial 1957 trvala 19 dní a iba päť percent trate dlhej 16-tisíc kilometrov tvorili asfaltové cesty.

Auto, ktoré riadili dvaja mechanici továrne Toyoty, šťastne dorazilo do cieľa, čo sa podarilo iba 52 z 86 štartujúcich automobilov. Ukázalo sa, že Crown je odolné auto a nemalo žiadne technické problémy, čo sa v nasledujúcich desaťročiach stalo poznávacím znakom áut značky Toyota. Stačí vymenovať nezničiteľné Land Cruiser, Hilux, Corolla, Prius, Supra či Carina.

Jubilejné verzie

Súčasná Toyota Crown je už pätnástou generáciou modelu. Automobilka sa rozhodla osláviť 65-ročné jubileum až tromi špeciálnymi verziami - Crown Limited, Crown Elegance Style II a Crown Sport Style.

Toyota Crown Limited dostala 18-palcové čierne kolesá s čiernym lakom a čalúnenie kombinujúce tkaninu s ekokožou. Táto verzia disponuje aj systémom monitorovania mŕtveho uhla v spätných zrkadlách, varovným systémom upozorňujúcim na pohyb za vozidlom s funkciou brzdenia a elektricky nastaviteľné predné sedadlá. Balík bezpečnostných systémov Toyota Safety Sense patrí k štandardnému vybaveniu vo všetkých verziách auta.

Toyota Crown Elegance Style II má 18-palcové kolesá, ktoré redukujú hluk, chrómované kľučky a sedadlá zo zamatu a ekologickej kože. Zákazníci si môžu vybrať čiernu, svetlosivú alebo zlatú kabínu. Centrálna konzola je z čierneho dreva. Crown v tejto verzii dostala rovnakú sadu bezpečnostných systémov ako Crown Limited.

Toyota Crown Sport Style má takisto čierne kolesá ,,noise reduction”, zatmavenú optiku svetlometov a tmavé prvky masky chladiča aj ďalších častí exteriéru. Čiernu kabínu oživuje červené prešívanie na sedadlách, prístrojovej doske, dverách a koberčekoch. Čalúnenie je z tkaniny a ekologickej kože, ale na výber je aj čalúnenie z pravej kože.

Vo všetkých troch verziách má auto hybridný pohon s výkonom 226 koní a motorom 2,5 l poháňajúcim zadné, alebo všetky štyri kolesá, prípadne 2-litrový turbomotor s výkonom 245 k s pohonom zadných alebo všetkých štyroch kolies. Do modelového radu 2020 sa dostali systémy Smart Device Link, Apple Car Play a Android Auto.

(gold-toy)
Foto: Toyota
Pridať komentár
Bleskovky
Toyota-C-HR
Francúzska vláda si dala za cieľ programom nazvaným Prime à la conversion podporiť výmenu staršieho a menej ekologického automobilu za model s nižšími emisiami. Program sa vzťahuje na elektromobily a plug-in hybridy, ako aj na hybridy, ktoré nie sú nabíjané zo zásuvky, na ktoré je dotácia vyššia. Výška bonusu je 3000 eur na spaľovacie alebo hybridné auto s emisiami CO2 nižšími ako 137 g/km a 5000 eur na elektromobil alebo plug-in hybrid. Nastaveným podmienkam štátnej subvencie vyhovuje až 98 % áut japonskej značky Toyota. Dotáciu na zošrotovanie starého auta možno získať pri kúpe nového aj jazdeného vozidla.
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.