Toyota Mirai má vodíkový pohon

Štvrtok, 14 november 2019

Svet, ale najmä Európska únia, hľadajú možnosti ako znížiť vypúšťanie škodlivých emisií do vzduchu a znížiť riziko zmeny klímy na Zemi. Jednou z ciest je aj zavádzanie a používanie vodíka na pohon automobilov. K priekopníkom vo využívaní vodíkových palivových článkov patrí japonská Toyota, ktorej model Mirai už dlho brázdi ulicami mnohých veľkých miest, napríklad aj Londýna.

Toyota-Mirai
Toyota Mirai na pohon vodíkovými článkami ukazuje bezemisnú cestu

Flotila 27 vodíkových sedanov Toyota Mirai v Londýne už spolu najazdila viac ako milión míľ. Vozidlá patria londýnskej požičovni Green Tomato Cars, ktorá ponúka hlavne nízkoemisné autá. Každé vozidlo Mirai zabránilo vylúčeniu priemerne 7,6 tonám emisií oxidu uhličitého a neuvoľnilo do atmosféry ani gram oxidu dusíka. Vo Veľkej Británii predstavujú priemerné emisie CO2 na jedno auto 120,1 g/km.

Nový rekord je prvým takýmto prípadom vo Veľkej Británii. Hornú hranicu milióna prekonaných míľ (1,6 milióna km) sa podarilo dosiahnuť v priebehu 18 mesiacov, odkedy požičovňa Green Tomato Cars kúpila 25 exemplárov Mirai. Predtým, v roku 2015, sa do flotily firmy dostali dve testovacie autá. V súčasnosti je to najväčšia bezemisná flotila osobných áut v krajine.

V súčasnosti vo veľkej Británii jazdí 137 vozidiel Toyoty Mirai a všetky spolu onedlho prekročia dva milióny najazdených míľ (3,2 miliónov km). To predstavuje okolo 412 ton ušetreného oxidu uhličitého. Metropolitná polícia dostala 21 vozidiel, ktoré doteraz prekonali vyše štvrť milióna míľ. Ďalších 32 áut kúpilo mestské zastupiteľstvo a grófstvo v Aberdeene. Vodíkové MIrai sú k dispozícii aj vedeniu verejnej dopravy v hlavnom meste Anglicka.

Toyotu Mirai ako verziu na vodík predstavili v Japonsku v decembri 2014 a v roku 2015 automobil debutoval v Európe a Spojených štátoch. Ide o sedan strednej veľkosti s dĺžkou 4890 mm vybavený elektromotorom s výkonom 154 k, ktorý zrýchľuje auto na stovku za 9 s. Jeho pohon tvoria aj palivové články s hustotu energie 3,1 kW/l , ktoré premieňajú vodík z nádrže s celkovou kapacitou 122,4 l a kyslík zo vzduchu na elektrinu poháňajúcu elektromotor.

Verzia druhej generácie Toyoty Mirai bude debutovať koncom roku 2020. Je to atraktívny, dynamický sedan so zdokonaleným pohonom, väčšou dynamikou a dlhším dojazdom. Auto bolo postavené na novej platforme TNGA, ktorá preukázala svoje výhody v mnohých ďalších modeloch Toyoty. Ide hlavne o tuhosť karosérie, jazdné vlastnosti, nízko položené ťažisko a priaznivé rozloženie prvkov, ktoré umožňuje zväčšiť priestor interiéru a kufra.

Vďaka nulovým emisiám CO2 a ďalším škodlivým látkam môžu vozidlá na vodík pomôcť znížiť emisie v cestnej doprave a zlepšiť kvalitu ovzdušia najmä v mestách a na diaľniciach. Výhodami vodíkového pohonu je aj rýchle tankovanie, dlhší dojazd a zníženie hmotnosti automobilu v porovnaní s analogickým autom poháňaným batériou.

(janGold)
Foto: Toyota
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.