Digitálna verzia Mini Vision Urbanaut velebí priestor

Pondelok, 21 december 2020

Pred viac ako štyrmi rokmi predstavila značka Mini svoj Vision Next 100, ako pohľad do budúcnosti cez prizmu Auto. Teraz britská značka prichádza znovu s víziou budúcnosti – cez Mini Vision Urbanaut. Je to o tom, ako si vytvoriť vlastný priestor. Samozrejme v interiéri auta.

1-mini-vision-urbanaut

Po BMW a automobilke Rolls-Royce ukazuje značka Mini svoju víziu budúcnosti ako štúdiu Vision Urbanaut. Ňou sa britská značka nazerá do vzdialenej budúcnosti. Možno nie až tak vzdialenej.

Pri pohľade na snímku vizionárskeho Urbanauta je vidieť aké až extrémne aerodynamické tvary karosérie predvídajú návrhári pre autá budúcnosti.

Mini predstavila štúdiu Urbanaut na podujatí #NEXTGen ako exkluzívnu interpretáciu vízie priestoru. Digitálna vízia vozidla Urbanaut ponúka veľký vnútorný priestor a variabilitu, stále však na minimálnej ploche.

Šéf dizajnu: Mini je synonymom využitia vnútorného priestoru

"Značka Mini bola vždy synonymom inteligentného využitia priestoru. V štúdii Urbanaut sme súkromný priestor posunuli ďaleko do verejnej sféry a vytvorili sme tak úplne nové a obohacujúce zážitky,” vraví šéf dizajnu BMW Adrian van Hooydonk.

Tri momenty štúdie Mini

Mini vidíme v predstavenej štúdii budúcnosti ako prostriedok a spoločníka pre zážitky, ktoré by sme mohli nazvať aj Mini momenty. Moment Chill (pokoj) umožní nabrať dych a zastaviť sa. Vozidlo sa stane vaším útočiskom i nebom, kde si počas cesty môžete vydýchnuť, alebo pracovať pri plnom sústredení. Wanderlust (túlanie) je Mini momentom, keď štúdiu Urbanaut riadia automatizované jazdné funkcie. Moment Vibe (vibrácie) postaví na prvé miesto užívanie si času s inými ľuďmi.

Dizajn interiéru: kreatívnejšie využitie

Štúdia Mini Urbanaut bola zvnútra aj zvonka navrhnutá ako inovatívny koncept priestoru. Dizajnéri vytvorili zážitok z priestranného interiéru pred vývojom exteriéru. Využili na to prvky zariadenia a drevené modely v mierke. Na vytvorenie digitálneho modelu použili virtuálnu realitu a model systematicky upravovali, vďaka čomu má Mini nezvyčajnú výšku, ale dlhý je iba 4,46 m.

Elektrický pohon a automatizované jazdné funkcie

Štúdia Urbanaut bola od začiatku koncipovaná ako vozidlo s elektrickým pohonom a automatizovanými jazdnými funkciami. To dalo dizajnérom väčšiu mieru slobody pri navrhovaní exteriéru aj interiéru.

Jeden priestor, veľa možností

Pasažieri vstupujú do kabíny veľkými posuvnými dverami na boku vozidla. Prelomový posuvný a výklopný mechanizmus je ideálnym konštrukčným riešením do mestského prostredia, kde je priestor luxusom. Vpredu na strane vodiča ani spolujazdca už nie sú žiadne ďalšie dvere.

Zóna vodiča s ležadlom Daybed a balkónom

Základom inteligentného interiéru je extrémne flexibilné rozloženie štyroch sedadiel. Dve predné sú otočné. Keď vozidlo stojí, palubná doska sa zasunie a v zóne vodiča vznikne pohodlné ležadlo. Keď sa otvorí čelné sklo smerom nahor, vzniká balkón do ulice. To zvyšuje interakciu s okolím vozidla a vytvára veľkorysejší priestorový zážitok.

Užívateľské rozhrania a interakcie

Intuitívne užívateľské rozhranie umožňuje vynechať konvenčné spôsoby ovládania, ako napríklad prepínače alebo gombíky. Robiť veci jednoducho zdôrazňuje analógové dotykové hmatové spúšťanie funkcií, napríklad priamym dotykom.

Nová tvár Mini
Predná časť štúdie Mini Urbanaut reprezentuje evolúciu dvoch známych dizajnových ikon značky: predných svetlometov a mriežky chladiča.

Predné svetlomety štúdie sú umiestnené pod vrúbkovanou hliníkovou konštrukciou so štrbinovými otvormi a sú viditeľné iba keď sú zapnuté.

Svetlomety dopĺňajú prednú mriežku svojím atraktívnym vzhľadom typickým pre každé Mini. Mriežka má tvar osemuholníka, čo je zmena oproti tradičnej šesťuholníkovej.

Keďže štúdia Mini Urbanaut nemá spaľovací motor, ktorý by si vyžadoval chladenie vzduchom zvonku, mriežka dostala novú funkciu: slúži ako snímací panel pre automatizovanú jazdu.

Virtuálne dokonalý povrch karosérie Mini Vison Urbanaut má modernú základnú formu s vysoko kvalitnými detailami a štýlovú výzdobu. Kolesá sú v klasickom v štýle Mini v rohoch karosérie s krátkymi prevismi a dotvárajú pre Mini kompaktný a agilný vzhľad.

1-mini-vision-urbanaut 2-mini-vision-urbanaut 3-mini-vision-urbanaut 4-mini-vision-urbanaut 5-mini-vision-urbanaut 6-mini-vision-urbanaut 7-mini-vision-urbanaut 8-mini-vision-urbanaut 9-mini-vision-urbanaut 10-mini-vision-urbanaut 11-mini-vision-urbanaut 12-mini-vision-urbanaut
Autor: J. Goldberger
Foto: MINI
Pridať komentár
Bleskovky
Enyaq-iV
V rozvoji eMobility urobila česká automobilka Škoda na Slovensku ďalší krok, keď po predstavení svojich plug-in hybridných modelov Superb iV, Octavia iV a plne elektrických modelov Citigo iV a Enyaq iV dáva do predaja aj domáce nabíjacie stanice, tzv. wallboxy. Sú dostupné v troch variantoch s maximálnou rýchlosťou nabíjania 11 kW/h a možno ich kúpiť v sieti autorizovaných predajcov značky Škoda. Súčasne automobilka pripravuje riešenie nazvané MyŠkoda Powerpass, vďaka ktorému bude možné nabíjať elektromobil kdekoľvek v Európe s čipovou kartou. Na Slovensku bude dostupná po príchode modelu Enyaq iV. Automobilka vybuduje tiež vlastné nabíjacie stanice v sieti autorizovaných predajcov a chce dať druhý život použitým batériám z elektromobilov.
Homola-Spa
Nevyspytateľné počasie trápilo slovenského automobilového pretekára v ďalších pretekoch európskeho seriálu na belgickom okruhu v Spa-Francorchamps. Nesadlo mu počasie, keď v prvý deň pretekov pred víkendom čakal, že trať po daždi vyschne a bude dobré nasadiť "suché" pneumatiky. Do druhých pretekov o deň neskôr, naopak, obul pneumatiky do mokra a trať okruhu rýchlo vyschla. "Myslel som si, že je to dobrá voľba. Žiaľ, od druhého kola prestalo mrholiť, trať začala vysýchať a moje pneumatiky po pár kolách úplne odišli. Každým kolom som už šiel len dozadu," povedal po druhých pretekoch sklamaný Homola. Dva omyly a tak v prvých pretekoch bolo 15. miesto a v druhých bol dvanásty. Po predposlednom kole v Belgicku je Matej Homola na 8. priečke priebežného hodnotenia šampionátu. O dva týždne čakajú slovenského pretekára záverečné preteky seriálu v španielskej Jarame.
Šikyňa
Ďalší diel seriálu majstrovstiev sveta v motokrose sa po troch predchádzajúcich pretekoch v talianskej Mantove konal počas posledného víkendu na úplne novej trati v Španielsku. Slovenský jazdec Richard Šikyňa obsadil v prvej jazde výborné dvanáste miesto a získal deväť bodov. V druhej jazde mal na náročnej pieskovej trať v Lommely, ktorá je považovaná za jednu z najťažších motokrosových tratí na starom kontinente, pád a preteky nedokončil. So 67 bodmi je v priebežnom poradí seriálu na 24. mieste. Richard Šikyňa: "V prvej jazde som polovicu pretekov jazdil na 9. mieste, ale postupne som sa prepadol na dvanáste a mal som dobrý pocit z jazdy aj výsledku. V druhej jazde som mal horší štart, ale postupne som sa prebojoval na 14. miesto. Pár kôl pred koncom som však mal pomerne ťažký pád a preteky som nedokončil. Zlomené nemám nič, tak snáď budem do najbližších pretekov už najbližší víkend v poriadku."