Elektrický Abarth 500e ponúka 155 koní a aj vrčí

Pondelok, 10 apríl 2023

Fiat predstavil vo veľkej virtuálnej premiére v závere minulého roka nový elektrický škorpión Abarth 500e. Elektrický hot-tach ponúka 155 koní a vrčí ako auto so spaľovacím motorom.

1-abarth-500e

Abarth vstupuje do elektrickej éry premiérou nového modelu Abarth 500e, ktorý vychádza z klasického elektrického Fiata 500e. Oproti tomuto slabšiemu súrodencovi však model so škorpiónom v znaku ponúkne o dosť vyšší výkon, odlišný a zaujímavejší vzhľad, ale aj zvuk, ktorý napodobňuje spaľovací motor.

Elektrický pohon modelu Abarth 500e je vhodnou technológiou na zvýšenie pôžitku z jazdy, zlepšenie akcelerácie a lepšie vyváženie vozidla, ktoré zvyšuje stabilitu a zlepšuje jazdné vlastnosti. Elektrický Abarth predstavuje tiež väčší zážitok z jazdy, navyše ide o ekologickejší pohon.

Fiat potreboval elektrický Abarth, pretože slovo abarth je synonymom výkonu, akcelerácie a rýchlosti. Zmeny robí výrobca v podstate kvôli výkonnosti, pretože každá zmena je zameraná na čo najlepší jazdný výkon, v duchu zakladateľa značky Carlo Abartha. Abarth znamená lepšiu akceleráciu, ovládateľnosť i väčší pôžitok z jazdy. A tiež podmanivo športový zvuk.

Pohon nového elektrického Abartha je vybavený batériou s kapacitou 42 kWh a elektromotorom s výkonom 113,7 kW/155k a krútiacim momentom 235 Nm. S ním stihne zvládnuť akceleráciu z nuly na 100 km/h na rovných 7 sekúnd. Pre porovnanie je to o dve sekundy menej ako to trvá modelu Abarth 595 so spaľovacím motorom, aj keď tento má približne o 10 koní vyšší výkon ako Abarth 500e.

Nový elektrický Abarth 500e ponúka tri voliteľné jazdné režimy. Základný Turismo obmedzí výkon elektromotora na 100 kW/136 k ( - 19 k) a krútiaci moment na 200 Nm ( - 35 Nm), čo by sa malo prejaviť v úspore elektriny a dlhšom dojazde.

V režime Street ide elektromotor na plný výkon, energiu batérie však šetrí rekuperácia pri brzdení a spomaľovaní. Tretí režim Scorpion Truck ponúka tiež plný výkon, akceleráciu i rýchlosť, ale na úkor dojazdu.

Batéria s kapacitou 42 kWh pochádza z Fiata 500e, je teda staršia, má však lepšiu podporu pri nabíjaní, ktoré je možné až do 85 kW. S ním sa dá nabiť z 0 na 80 % už za 35 minút. Celkový dojazd Abartha 500e nevieme, mohol by však byť do 320 kilometrov.

Elektrický Abarth "vrčí", akoby išlo o naozajstný spaľovák. Zvukový zážitok modelu Abarth 500e je vraj fascinujúci, čo je pre značku Abarth vždy dôležitý faktor. Svoj pôvod má v športovom tlmiči výfuku benzínového motora, ktorý znížením prietokového odporu výfukových plynov prispieva k zvýšeniu výkonu spaľovacieho motora. V prípade elektrického Abartha výfukové potrubie zastupuje zvukový generátor.

Nový Abarth 500e je prvým a jediným mestským automobilom, ktorý je vybavený zvukovým generátorom. Je určený pre tých, ktorí sa ani v elektrickom vozidle nechcú vzdať charakteristického "vrčania" Abartha, aký vydáva model s benzínovým motorom.

Na trh nový Abarth 500e uvádza verziu Scorpionissima. S ňou sa začne predávať ako exkluzívna, bohato vybavená limitovaná verzia s vizuálne atraktívnymi prvkami na karosérii. Bude v nej vyrobených len 1949 kusov. Toto číslo vyjadruje rok vzniku značky.

Uvádzacia verzia Abarth 500e Scorpionissima bude na výber ako hatchback aj ako kabriolet v nových nápadných odtieňoch laku karosérie Acid Green alebo Poison Blue. Špičkovú verziu bude na prvý pohľad prezrádzať grafika Abarth na bokoch karosérie. Scorpionissima má exkluzívne 18-palcové disky z ľahkej zliatiny sivej farby Titanium Grey s lesklo sústruženými plochami, pevné strešné okno a stmavené okná v zadnej časti kabíny.

1-abarth-500e 2-abarth-500e (3) 3-abarth-500e
Autor: J. Goldberger
Foto: Abarth
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5