Elektrický crossover Škoda Enyaq iV po svetovej premiére

Štvrtok, 03 september 2020

Automobilka Škoda vstupuje prvým elektrickým SUV do historicky novej éry výroby automobilov, keď svetu oficiálne predstavila čisto elektrický Enyaq iV. Zároveň otvorila dnes predobjednávanie nového modelu a oznámila aj cenu základného modelu,ktorý bude stáť 39 490 eur.

1-skoda-enyaq

Prvý čisto elektrický automobil značky Škoda je báze modulárnej elektrifikovanej platformy MEB. Automobilka vďaka elektrickému modelu Enyaq iV urobila veľký krok do éry elektromobility. Prvé čisto elektrické SUV českého výrobcu prichádza s novými riešeniami. Napríklad Matrix-LED svetlomety dobre ladia s emocionálnym dizajnovým jazykom modelu Enyaq iV a zvýrazňujú inovatívny charakter nového SUV.

Škoda Enyaq iV sa hneď po svojej svetovej premiére 1. septembra predvedie ako riaditeľské auto na prebiehajúcich pretekoch Tour de France, ako vozidlo pre riaditeľa svetovo najväčších cyklistických pretekov. Kvôli náročnosti pretekov TdF má Enyaq iV špeciálne spevnený podvozok, aby odolal náročným podmienkam Tour de France.

Základná verzia Škoda Enyaq iV má v pomenovaní modelu číslo 60 a jeho pohon obstaráva vzadu umiestnený elektromotor s výkonom 132 kW/180k s batériami s kapacitou 62 kWh (odtiaľ číselný doplnok 60). Jeho cena 39 490 eur zodpovedá približne veľkému SUV Škoda Kodiaq s naftovým motorom 2,0 TDI (190 k) s pohonom 4x4 a automatickou prevodovkou.

Model Enyaq iV s dodatkom 60 bude mať LED-kové hlavné svetlomety, bezkľúčový vstup a zapaľovanie, trojzónovú automatickú klimatizáciu, parkovacie senzory, multifunkčný kožou potiahnutý volant s vyhrievaním, DAB tuner, a tiež rýchlonabíjanie do 50 kW.

Česká automobilka ponúkne na úvod mimoriadnu edíciu Founders Edition v počte 1895 kusov, ktorá má pripomínať zrod mladoboleslavskej automobilky. Model edície Founders Edition bude mať inak tvarované nárazníky a štandardnú mriežku chladiča Crystal Face a osvetlené lišty, v interiéri potom plaketu s poradovým číslom z edície. Časť produkcie bude určená pre zahraničné trhy a ostatok pre domáci český trh. Na trh sa dostane na jar roku 2021.

Po dvoch spomínaných modeloch bude Škoda postupne rozširovať svoju ponuku elektrických modelov Enyaq iV. Po verzii 60 má prísť variant 80. Bude mať výkon 150 kW/204k a batérie s kapacitou 82 kWh. Bude aj verzia 80X s pohonom 4x4 s pridaným predným elektromotorom s výkonom 75 kW, ktorý doplní zadný 150 kW elektromotor. Výkon pohonnej sústavy bude 195 kW/265k. Vrcholom bude Enyaq RS iV s celkovým výkonom 225 kW/306k.

Približne na jar budúceho roka pribudne aj druhá karosárska verzie SUV kupé. Tomu sa povie mohutný rozbeh českej automobilky v jej novej ére elektrických automobilov.

1-skoda-enyaq 2-skoda-enyaq 3-skoda-enyaq 4-skoda-enyaq 5-skoda-enyaq
Autor: J. Goldberger
Foto: Škoda Auto
Pridať komentár
Bleskovky
Enyaq-iV
V rozvoji eMobility urobila česká automobilka Škoda na Slovensku ďalší krok, keď po predstavení svojich plug-in hybridných modelov Superb iV, Octavia iV a plne elektrických modelov Citigo iV a Enyaq iV dáva do predaja aj domáce nabíjacie stanice, tzv. wallboxy. Sú dostupné v troch variantoch s maximálnou rýchlosťou nabíjania 11 kW/h a možno ich kúpiť v sieti autorizovaných predajcov značky Škoda. Súčasne automobilka pripravuje riešenie nazvané MyŠkoda Powerpass, vďaka ktorému bude možné nabíjať elektromobil kdekoľvek v Európe s čipovou kartou. Na Slovensku bude dostupná po príchode modelu Enyaq iV. Automobilka vybuduje tiež vlastné nabíjacie stanice v sieti autorizovaných predajcov a chce dať druhý život použitým batériám z elektromobilov.
Homola-Spa
Nevyspytateľné počasie trápilo slovenského automobilového pretekára v ďalších pretekoch európskeho seriálu na belgickom okruhu v Spa-Francorchamps. Nesadlo mu počasie, keď v prvý deň pretekov pred víkendom čakal, že trať po daždi vyschne a bude dobré nasadiť "suché" pneumatiky. Do druhých pretekov o deň neskôr, naopak, obul pneumatiky do mokra a trať okruhu rýchlo vyschla. "Myslel som si, že je to dobrá voľba. Žiaľ, od druhého kola prestalo mrholiť, trať začala vysýchať a moje pneumatiky po pár kolách úplne odišli. Každým kolom som už šiel len dozadu," povedal po druhých pretekoch sklamaný Homola. Dva omyly a tak v prvých pretekoch bolo 15. miesto a v druhých bol dvanásty. Po predposlednom kole v Belgicku je Matej Homola na 8. priečke priebežného hodnotenia šampionátu. O dva týždne čakajú slovenského pretekára záverečné preteky seriálu v španielskej Jarame.
Šikyňa
Ďalší diel seriálu majstrovstiev sveta v motokrose sa po troch predchádzajúcich pretekoch v talianskej Mantove konal počas posledného víkendu na úplne novej trati v Španielsku. Slovenský jazdec Richard Šikyňa obsadil v prvej jazde výborné dvanáste miesto a získal deväť bodov. V druhej jazde mal na náročnej pieskovej trať v Lommely, ktorá je považovaná za jednu z najťažších motokrosových tratí na starom kontinente, pád a preteky nedokončil. So 67 bodmi je v priebežnom poradí seriálu na 24. mieste. Richard Šikyňa: "V prvej jazde som polovicu pretekov jazdil na 9. mieste, ale postupne som sa prepadol na dvanáste a mal som dobrý pocit z jazdy aj výsledku. V druhej jazde som mal horší štart, ale postupne som sa prebojoval na 14. miesto. Pár kôl pred koncom som však mal pomerne ťažký pád a preteky som nedokončil. Zlomené nemám nič, tak snáď budem do najbližších pretekov už najbližší víkend v poriadku."