Ford Mustang Mach-E, prvý elektrický z rodu divokých koní

Pondelok, 01 marec 2021

Mustang Mach 1, ikonický model amerického Fordu, predstavila automobilka po prvý raz svetu v roku 1969. Viac generácií od tohto času až po dnešok púta pozornosť bežných motoristov i zberateľov. Model poslednej generácie rodu mustangov, Mach 1, si prináša aj elektrickú verziu Mach E a v jeho cestovateľskom denníku má aj Európu, a zavíta aj na Slovensko.

Ford-Mustang-Mach-e

Mustang Mach 1 po prvý raz predstavený v roku 1969, zlepšil schopnosti Mustangu GT. Dostal výkonnejšie osemvalcové vidlicové motory a nové športové zavesenie kolies. Už jeho prvá generácia vytvorila na soľnom jazere v Bonneville množstvo rýchlostných rekordov. Doteraz Ford vyrobil viac ako 300 tisíc Mustangov Mach 1.

Nástup osemvalcových motorov

Z historických Mustangov Mach 1 výnimočne cenené boli modely 1972 a 1973. Mach 1 mal pod kapotou vidlicový osemvalcový motor s výkonom 260 konských síl. Pred nejakými pár rokmi jeden z nich objavil Mike Brewer z britského seriálu o autách Obchodníci s autami. S mechanikom Antom ho zrenovovali a ukázali, že aj desiatky rokov starý Mustang Mach 1 je veľmi cenný a výnimočný model.

Ubehlo päť desaťročí a okolo modelu Ford Mach 1 sa aj naďalej točí svet. Jeho popularita je stále vysoká. Na každý nový model Mach 1 fanúšikovia tejto ikony netrpezlivo čakajú, hlavne tí americkí, kde predovšetkým tento model putuje. Teraz sa však môže tešiť aj Európa, ktorej trh Mach 1 i Mach E obohatí.

Prvý elektrický Mustang

Vráťme sa však do súčasnosti, k novému Mustangu Mach-E. Je prvým sériovo vyrábaným Fordom, ktorý automobilka od začiatku vyvíjala ako čistý elektromobil. Ním Ford rozširuje modelový rad Mustang o nové SUV s novým menom Mach-E s elektrickou pohonnou jednotkou, ktorá spája športový výkon a jazdu s nulovými lokálnymi emisiami.

Nový Mach-E má najsofistikovanejšie technológie v histórii Fordu, vrátane najmodernejších asistenčných technológií. Chváliť sa môže aj elegantným dizajnom, priestrannou a štýlovou karosériou pre piatich cestujúcich.

Zadokolka i 4x4

Prvé SUV z rodiny Mustangov bude v ponuke buď s pohonom jedného elektromotora a zadných kolies, ale vo verzii s dvomi elektromotormi a pohonom všetkých kolies. S ním dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy, čo je porovnateľné so superšportami.

Rýchle a jednoduché nabíjanie

Mach E s lítiovo-iónovým akumulátorom s kapacitou 68 kWh so štandardným dojazdom alebo s kapacitou 88 kWh a predĺženým dojazdom, má akumulátory umiestnené pod podlahou medzi nápravami. To kvôli nízkemu ťažisku, ktoré podporuje jazdné vlastnosti a športovú jazdu.

Nabíjanie Mustanga Mach E je rýchle a jednoduché. Ford ponúka k autu voliteľnú nabíjačku Ford Connected Wallbox, s ktorou bude nabíjanie doma rýchle a praktické. Nabíjačka je k dispozícii vo verziách s výkonom 7,4 kW a 11 kW, a dokáže nabiť akumulátor modelu Mach-E z 10 % na 80 % za približne šesť hodín.

Ovládanie jedným pedálom

Model Mach-E s funkciou ovládania jedným pedálom pomáha rekuperovať viac kinetickej energie do akumulátora, čím sa zdokonaľuje efektivita. Zrýchlenie a spomalenie možno ovládať zošliapnutím alebo uvoľnením plynového pedála pre autentický zážitok z čisto elektrickej jazdy. Brzdový pedál zostáva aktívny a je určený pre situácie, keď je potrebný väčší brzdný výkon.

Miesto kľúča telefón

Nový Mustang Mach-E bude možné odomknúť smart telefónom. Nemusíte ho ani vybrať z vrecka, pretože ten prostredníctvom zapnutého Bluetooth a po dotyku vašej ruky rámu dverí auto otvorí. Ak by bol telefón vybitý, stačí na klávesnici B-stĺpiku vyťukať osobný kód a auto sa otvorí. Funkcia telefónu umožňuje vstup do auta bez kľúča vďaka rozpoznaniu majiteľa pomocou smartfónu.

Každý si vyberie

Mustang Mach-E s pohonom zadných kolies má vo verzii so štandardným dojazdom výkon 269 koní, s predĺženým dojazdom 294 koní, krútiaci moment 430 Nm a zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,1 až 6,2 sekundy. Mach-E s pohonom všetkých kolies má so štandardným dojazdom výkon 269 koní, s predĺženým 351 koní, krútiaci moment 580 Nm a zrýchliť ma 100 km/h vie za 5,1 až 5,6 sekundy.

Silnejší je Mach-E First Edition. S pohonom všetkých kolies s predĺženým dojazdom má 351 koní, 580 Nm a zrýchľuje na stovku za 5,1 sekundy. Vrcholom je verzia Mach-E GT s pohonom všetkých kolies s predĺženým dojazdom a výkonom 487 koní, krútiacim momentom 860 Nm a zrýchlením na stovku za 3,7 sekundy.

Nový čisto elektrický Mustang Mach-E sa k zákazníkom v Európe dostane koncom roku 2021.

Autor: J. Goldberger
Foto: Ford
Pridať komentár
Bleskovky
VW-Slovakia
Volkswagen Slovakia avizuje v tejto náročnej koronavírusovej situácii sto voľných pracovných miest. Nových zamestnancov hľadá na montážne linky vozidiel pre svoj výrobný závod v Devínskej Novej Vsi. Dopyt po nových zamestnancoch súvisí s dynamickým vývojom výrobného plánu, ktorý je podmienený aktuálnym nárastom dopytu nových automobilov na svetových trhoch. Volkswagen Slovakia tak potvrdzuje pozíciu podniku ako stabilného a spoľahlivého zamestnávateľa, v ktorom vyše 40 % zamestnancov pracuje nepretržite viac ako 10 rokov. V horizonte najbližších rokov očakáva podnik v súvislosti s príchodom nových generácií modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb vytvorenie ďalších približne dvetisíc nových pracovných miest.
1-Eli-Tomac
Pneumatiky Dunlop Geomax MX53 pre motokros dostali ocenenie Výrobok roka 2020. Po rozsiahlom testovaní je to výraz uznania za ich úžitkové vlastností a dlhú životnosť. Testy organizoval špecializovaný Cross Magazin. Ocenenie sa motokrosovým pneumatikám dostalo za vlastnosti na stredne tvrdom až tvrdom teréne a za životnosť, ktorú preukázali v testoch. Dunlop Geomax MX53 nielen že predstavujú pokrok v porovnaní s predchádzajúcou generáciou Geomax MX52, ale sú kompromis medzi úžitkovými vlastnosťami a dlhou životnosťou. Pneumatikám Dunlop Geomax dôverujú poprední motocykloví výrobcovia, ktorí ich používajú na prvotnú výbavu svojich motocyklov, ale aj víťazní jazdci a tímy z majstrovstiev sveta v motokrose MXGP a Monster Energy Supercross.
Enyaq-iV
V rozvoji eMobility urobila česká automobilka Škoda na Slovensku ďalší krok, keď po predstavení svojich plug-in hybridných modelov Superb iV, Octavia iV a plne elektrických modelov Citigo iV a Enyaq iV dáva do predaja aj domáce nabíjacie stanice, tzv. wallboxy. Sú dostupné v troch variantoch s maximálnou rýchlosťou nabíjania 11 kW/h a možno ich kúpiť v sieti autorizovaných predajcov značky Škoda. Súčasne automobilka pripravuje riešenie nazvané MyŠkoda Powerpass, vďaka ktorému bude možné nabíjať elektromobil kdekoľvek v Európe s čipovou kartou. Na Slovensku bude dostupná po príchode modelu Enyaq iV. Automobilka vybuduje tiež vlastné nabíjacie stanice v sieti autorizovaných predajcov a chce dať druhý život použitým batériám z elektromobilov.