Lexus chystá nový systém pohonu

Piatok, 28 máj 2021

Vyšším výkonom a lepšou jazdnou dynamikou sa budú vyznačovať budúce modely značky Lexus s novým systémom pohonu Direct4.Už ukázal prvé detaily a technické údaje nového pohonu 4x4, ktorým budú vybavené elektrické, ale aj hybridné autá tejto japonskej značky.

1-lexus-prototypes

Systém Direct4 Wheel Drive Force Control umožňuje ovplyvňovať pohyb vozidla nezávislým riadením krútiaceho momentu, ktorý prichádza na každé zo štyroch kolies. Použitím podobných riešení chce automobilka využiť vynikajúcu odozvu elektromotorov na zvýšenie jazdnej dynamiky pri zachovaní komfortu a úrovne riadenia aké má mať prémiová trieda.

Lexus predstavil fungovanie systému v maskovanom prototype elektrického SUV. Neprezradil, aký model auta sa skrýval pod kamuflážou. Vie sa len, že auto bolo vybavené samostatnými elektromotormi nad nápravami, oba s výkonom 150 kW (204 k) a maximálnym krútiacim momentom 300 Nm.

Výhody nového pohonu budú môcť využívať aj zákazníci, ktorí si kúpia niektorý z pripravovaných hybridov Lexusu. Japonci predstavili fungovanie systému v ďalšom maskovanom aute. Išlo o hybridný sedan, pravdepodobne model ES. Automobil bol vybavený spaľovacím motorom s výkonom 177 koní a krútiacim momentom 220 Nm a dvomi elektromotormi. Oba s výkonom 109 kW, ale rozličným krútiacim momentom - predný s 330 Nm a zadný 240 Nm.

Systém Direct4 ponúka dva režimy pohonu 4x4. V prvom prípade krútiaci moment ide na obe nápravy v rovnakom pomere 50:50, v druhom prípade sa prenáša v pomere 80 % na zadné kolesá a 20 % na predné, vďaka čomu sa z auta stáva vozidlo s takmer zadným pohonom. Kombinácia troch motorov predznamenáva aj vysokú dynamiku, aj keď Lexus zatiaľ neposkytol žiadne údaje o celkovom výkone systému.

Tajomstvom hybridu so systémom Direct4 je tzv. E-náprava, ktorá spája diferenciál a elektromotor do jednej jednotky, a tá potom priamo poháňa kolesá tejto nápravy. Toto riešenie nevyžaduje použitie prídavného hriadeľa, ktorý prenáša krútiaci moment zo spaľovacieho motora. K elektrickej jednotke stačí iba priviesť energiu. Lexus podobné usporiadanie využíva aj pri pohone E-Four vo svojich hybridných SUV. Použitie sedanu ako vývojového vozidla naznačuje, že bude k dispozícii vo viacerých modeloch.

1-lexus-prototypes 2-lexus-prototypes
Autor: J. Goldberger, Zdroj: Lexus
Foto: Lexus
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5