Lexus chystá nový systém pohonu

Piatok, 28 máj 2021

Vyšším výkonom a lepšou jazdnou dynamikou sa budú vyznačovať budúce modely značky Lexus s novým systémom pohonu Direct4.Už ukázal prvé detaily a technické údaje nového pohonu 4x4, ktorým budú vybavené elektrické, ale aj hybridné autá tejto japonskej značky.

1-lexus-prototypes

Systém Direct4 Wheel Drive Force Control umožňuje ovplyvňovať pohyb vozidla nezávislým riadením krútiaceho momentu, ktorý prichádza na každé zo štyroch kolies. Použitím podobných riešení chce automobilka využiť vynikajúcu odozvu elektromotorov na zvýšenie jazdnej dynamiky pri zachovaní komfortu a úrovne riadenia aké má mať prémiová trieda.

Lexus predstavil fungovanie systému v maskovanom prototype elektrického SUV. Neprezradil, aký model auta sa skrýval pod kamuflážou. Vie sa len, že auto bolo vybavené samostatnými elektromotormi nad nápravami, oba s výkonom 150 kW (204 k) a maximálnym krútiacim momentom 300 Nm.

Výhody nového pohonu budú môcť využívať aj zákazníci, ktorí si kúpia niektorý z pripravovaných hybridov Lexusu. Japonci predstavili fungovanie systému v ďalšom maskovanom aute. Išlo o hybridný sedan, pravdepodobne model ES. Automobil bol vybavený spaľovacím motorom s výkonom 177 koní a krútiacim momentom 220 Nm a dvomi elektromotormi. Oba s výkonom 109 kW, ale rozličným krútiacim momentom - predný s 330 Nm a zadný 240 Nm.

Systém Direct4 ponúka dva režimy pohonu 4x4. V prvom prípade krútiaci moment ide na obe nápravy v rovnakom pomere 50:50, v druhom prípade sa prenáša v pomere 80 % na zadné kolesá a 20 % na predné, vďaka čomu sa z auta stáva vozidlo s takmer zadným pohonom. Kombinácia troch motorov predznamenáva aj vysokú dynamiku, aj keď Lexus zatiaľ neposkytol žiadne údaje o celkovom výkone systému.

Tajomstvom hybridu so systémom Direct4 je tzv. E-náprava, ktorá spája diferenciál a elektromotor do jednej jednotky, a tá potom priamo poháňa kolesá tejto nápravy. Toto riešenie nevyžaduje použitie prídavného hriadeľa, ktorý prenáša krútiaci moment zo spaľovacieho motora. K elektrickej jednotke stačí iba priviesť energiu. Lexus podobné usporiadanie využíva aj pri pohone E-Four vo svojich hybridných SUV. Použitie sedanu ako vývojového vozidla naznačuje, že bude k dispozícii vo viacerých modeloch.

1-lexus-prototypes 2-lexus-prototypes
Autor: J. Goldberger, Zdroj: Lexus
Foto: Lexus
Pridať komentár
Bleskovky
across
Japonská automobilka Suzuki očakáva v účtovnom roku 2021 sedempercentný medziročný nárast konsolidovaných tržieb - na celkových okolo 26,09 miliardy eur. Predpoveď pritom zohľadňuje nejasný výhľad ohľadom pokračovania nedostatku polovodičov. Automobilka predpokladá, že sa jej výdavky na výskum a vývoj medziročne zvýšia o 336,12 milióna eur na 1,46 miliardy eur. Výsledok týchto snažení vidieť aj na Slovensku, napríklad v podobe mildhybridných modelov. Ním je napríklad prvý plug-in hybrid nabíjateľný z bežnej elektrickej zásuvky, športovo-rodinné SUV Suzuki Across s čisto elektrickým dojazdom až 75 kilometrov, s benzínovým štvorvalecom s objemom 2,5 litra a dvomi elektromotormi so systémovým výkonom 225 kW/306 k (0 až 100 km/h za 6 sekúnd, kombinovaná spotreba adekvátna len 1 l/100 km).
maxim-repak
Vo francúzskom Magny Cours sa cez víkend uskutočnilo piate podujatie seriálu Yamaha R3 European Cup ako súčasť podujatí World Superbike. V pretekoch sa predstavil aj 15-ročný Slovák Maxim Repák, ktorý na predchádzajúcich pretekoch v českom Moste bol dvakrát druhý. V prvej jazde doplatil na chybu súpera a po páde z prvého miesta preteky nedokončil. V druhej jazde znovu bojoval v čelnej skupinke. Výsledkom bolo tretie miesto, ktoré ho udržalo v boji o celkové víťazstvo v seriáli, keď na priebežne prvého Španiela Juliana Girala stráca len desať bodov. O celkovom víťazovi sa rozhodne 18. septembra v španielskej Barcelone.
skoda-flotila
V rámci stratégie udržateľnosti firma Prodcen/DHolandia pristupuje k zmene svojho vozového parku na elektrický pohon, keď zaradila doň prvých sedem plne elektrických modelov Škoda Enyaq iV. Na Slovensku bude tak prvou čisto elektrickú flotilou, ktorá využíva elektromobily na firemné účely. Okrem lákavého pomeru ceny a výkonu zaujal firmu elektrický Enyaq iV nízkymi nákladmi na prevádzku a údržbu a veľkým dojazdom. Firma sa na prechod na zelenú mobilitu pripravovala už dlhšie, a to vytvorením uceleného systému nabíjania pre elektromobily s 12 stojanmi, ktoré čerpajú energiu z inštalovaných solárnych panelov na streche svojich výrobných hál.