Mercedes stlačil spotrebu pod 5 litrov

Nedeľa, 14 marec 2010

Mercedes predstavil v Ženeve sedany triedy C a E s kombinovanou spotrebu pod päť litrov na sto kilometrov a primerane k nej sa znížili aj emisie. Na 100 kilometrov jazdy si od jesene dodávaný Mercedes-Benz C 220 CDI má vystačiť iba s 4,5 litrami nafty a model E 250 CDI dodávaný s automatickou prevodovkou so 4,9 litrami motorovej nafty.

Mercedes triedy C a E

Príklad oboch mercedesov dokazuje, že aj pri spaľovacích motoroch sú ešte rezervy na znižovanie spotreby. Ide pritom o výkonné štvorvalcové agregáty, v prípade menšieho modelu C 220 CDI je výkon 170 koní a najvyšší krútiaci moment 400 Nm, pri väčšom modeli E 250 CDI je výkon 205 koní a krútiaci moment 500 Nm.

Kľúčom k hospodárnej a pritom temperamentnej jazde pri zachovaní trakčnej sily je vylepšený štvorvalcový turbodiesel s odľahčeným kľukovým hriadeľom, ktorý namiesto ôsmich má len štyri vyvažovacie závažia. Na menšiu spotrebu a nižšie emisie má vplyv aj optimalizovaná regulácia tlaku oleja v motore, úpravy remeňového pohonu rozvodov, ako aj vylepšené turbodúchadlo poháňané výfukovými plynmi a kompresor so samočinnou reguláciou.

Na nižšiu spotrebu vplýva aj ďalšie vylepšenie: systém automatického vypínania motora stop-štart pri státí na križovatkách alebo v kolóne. Systém sa po prvý raz použil v triede E v súčinnosti so sedemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá dostala nový menič s redukovaným preklzom, novo vyvinutý program radenia ECO s lepším rozpätím, ako aj prídavné olejové čerpadlo, ktoré pri automatickom zastavení udrží pracovný tlak.

Spotrebu znižujú tiež komponenty s nižším trením, použitý ľahkobežný olej a dlhší stály prevod v diferenciáli zadnej nápravy, keď namiesto prevodu 2,65 je teraz prevod 2,47.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.