Mercedes-Benz Vision EQS: Koncept elektrického sedana

Sobota, 28 september 2019

Na tohtoročnom autosalóne IAA vo Frankfurte predstavil Mercedes koncept Vision EQS, ktorý podľa automobilky predstavuje míľnik na ceste do budúcnosti značky Mercedes-Benz. Ide o elektrický luxus, ktorý nemecká automobilka odela do športového kabáta.

1-Merc-Vision-EQS
Mercedes-Benz Vision EQS ponúkne 476 koní a stovku zdolá pod 4,5 sekundy

O novinke predstavenej vo Frankfurte hovorí automobilka ako jednej z výziev budúcnosti, pričom trvalá udržateľnosť má byť centrálnym pojmom filozofie a stratégie značky. Koncept umožňuje nahliadnuť do budúcnosti veľkých elektrických luxusných sedanov. Ukazuje tiež víziu dizajnu účelových elektromobilov.

Výrazný obvodový svetelný pás na karosérii konceptu rozdeľuje farby vozidla v oblasti pliec posádky. To vytvára dojem, že nad strieborným telom vozidla sa vznáša plocha sklenenej krajiny "čierneho panela" – od výraznej prednej masky EQS až po zadnú časť vozidla. Vďaka tomu pôsobí koncept Vision EQS ako by bol pod elektrickým napätím – toľko citát mercedesa o novinke, ktorej nechýbajú výrazné športové tvary.

Svetlomety Digital Light vybavené dvoma holografickými modulmi šošoviek sú z technologického hľadiska mimoriadne pokrokové a prezrádzajú, ako budú vyzerať svetelné efekty vozidiel Mercedes-Benz v budúcnosti. Zadné svetlá tvorí 229 samostatných svietiacich hviezd.

Koncept upúta hladkým športovým dizajnom a minimálnymi prevismi karosérie. Upúta tiež dvojfarebným lakovaním karosérie, spodok je strieborný a vrch čierny, pre sedan je to vhodné. Modrý predok pozostáva zo 188 diód a svetelný pruh oddeľuje oba hlavné farebné odtiene. Pridávajú sa hlavné svetlomety pozostávajúce zo štyroch modulov holografických otočných šošoviek. Takto približne môže potom vyzerať aj sériový model pre lepšie zarábajúcich zákazníkov.

2-Merc-Vision-EQS
Pohon obstarávajú dva elektromotory, jeden vpredu a druhý vzadu, každý poháňa jednu nápravu. Lítium-iontové batérie sú v podlahe medzi nápravami.

V interiéri čerpá Vision EQS inšpiráciu zo sveta luxusných jácht. Žiari do modra ako jachta keď je osvetlená. Interiér koncept pozostáva zo združeného prístroja, prístrojovej dosky, stredovej konzoly a lakťových opierok a má hranatý volant. Takto by mali vyzerať interiéry budúcich luxusných sedanov značky Mercedes-Benz.

Mimoriadnu atmosféru dotvára aj výber materiálov. Okrem javorového dreva našlo v interiéri využitie aj kvalitné mikrovlákno Dinamica. Interiér je ako javisko budúcnosti: digitálne obsahy na všetkých povrchoch vytvárajú ucelenú atmosféru.

Koncept Vision EQS s elektromotormi na prednej a zadnej náprave a akumulátorom integrovaným do podlahy predstavuje vyváženú koncepciu vozidla. Základom je elektrický pohon všetkých kolies s rozdeľovaním krútiaceho momentu medzi nápravy. Vďaka výkonu viac ako 350 kW/476k a krútiacemu momentu približne 760 Nm zrýchľuje Vision EQS z 0 na 100 km/h za menej ako 4,5 sekundy.

Spomínané parametre umožňujú vozidlu dojazd na úrovni až 700 km. Pri predpokladanom výkone nabíjania 350 kW potrvá nabíjanie lítium-iontových batérií na úroveň 80 % výrazne menej ako 20 minút.

Vision EQS nie je plne autonómny, zatiaľ vystačí s automatizovanou jazdou stupňa 3, čo sa hodí napríklad na dlhých cestách na diaľnici, kedy môže ísť autonómne sám. Vďaka modularite senzoriky možno úroveň autonómnej jazdy v budúcnosti rozšíriť až na plne automatizované jazdenie.

Technické údaje konceptu Vision EQS

Emisie CO2 0 g/km

Dojazd (WLTP) do 700 km

Výkon približne 350 kW/476 k

Zrýchlenie 0-100 km/h menej ako 4,5 s

Max. rýchlosť nad 200 km/h

Max.krút.moment približne 760 Nm

Kapacita akumulátora približne 100 kWh

Výkon nabíjania 350 kW

Pohon kolies všetkých kolies

Autor: J. Goldberger
Foto: Mercedes-Benz
Pridať komentár
Bleskovky
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.
skoda-kamiq
Automobilka Škoda predstavila svoj nový produkt pomenovaný Laura. Nejde o nový model automobilu, ale o digitálnu asistentku do mestského SUV Kamiq a kompaktného modelu Scala. Laura rozumie a hovorí až v šiestich jazykoch, dohovoríte sa s ňou po anglicky, ale aj po česky. Laura rozumie aj pokynom, ktoré sa zadávajú v celých vetách. Jedinou podmienkou fungovania hlasovej asistentky Laura je, aby auto bolo vybavené najvyššou verziou multimediálneho systému Amundsen. Nové rozšírené hlasové ovládanie reaguje na meno Laura. Zavedenie novej digitálnej asistentky potvrdzuje, že oba modely sú v rámci svojich segmentov priekopníkmi v oblasti infoteinment systémov a konektivity. Nová funkcia vrcholného infotainment systému Amundsen využíva štandardne dodávanú eSIM-kartu.