Mercedes-Benz Vision EQS: Koncept elektrického sedana

Sobota, 28 september 2019

Na tohtoročnom autosalóne IAA vo Frankfurte predstavil Mercedes koncept Vision EQS, ktorý podľa automobilky predstavuje míľnik na ceste do budúcnosti značky Mercedes-Benz. Ide o elektrický luxus, ktorý nemecká automobilka odela do športového kabáta.

1-Merc-Vision-EQS
Mercedes-Benz Vision EQS ponúkne 476 koní a stovku zdolá pod 4,5 sekundy

O novinke predstavenej vo Frankfurte hovorí automobilka ako jednej z výziev budúcnosti, pričom trvalá udržateľnosť má byť centrálnym pojmom filozofie a stratégie značky. Koncept umožňuje nahliadnuť do budúcnosti veľkých elektrických luxusných sedanov. Ukazuje tiež víziu dizajnu účelových elektromobilov.

Výrazný obvodový svetelný pás na karosérii konceptu rozdeľuje farby vozidla v oblasti pliec posádky. To vytvára dojem, že nad strieborným telom vozidla sa vznáša plocha sklenenej krajiny "čierneho panela" – od výraznej prednej masky EQS až po zadnú časť vozidla. Vďaka tomu pôsobí koncept Vision EQS ako by bol pod elektrickým napätím – toľko citát mercedesa o novinke, ktorej nechýbajú výrazné športové tvary.

Svetlomety Digital Light vybavené dvoma holografickými modulmi šošoviek sú z technologického hľadiska mimoriadne pokrokové a prezrádzajú, ako budú vyzerať svetelné efekty vozidiel Mercedes-Benz v budúcnosti. Zadné svetlá tvorí 229 samostatných svietiacich hviezd.

Koncept upúta hladkým športovým dizajnom a minimálnymi prevismi karosérie. Upúta tiež dvojfarebným lakovaním karosérie, spodok je strieborný a vrch čierny, pre sedan je to vhodné. Modrý predok pozostáva zo 188 diód a svetelný pruh oddeľuje oba hlavné farebné odtiene. Pridávajú sa hlavné svetlomety pozostávajúce zo štyroch modulov holografických otočných šošoviek. Takto približne môže potom vyzerať aj sériový model pre lepšie zarábajúcich zákazníkov.

2-Merc-Vision-EQS
Pohon obstarávajú dva elektromotory, jeden vpredu a druhý vzadu, každý poháňa jednu nápravu. Lítium-iontové batérie sú v podlahe medzi nápravami.

V interiéri čerpá Vision EQS inšpiráciu zo sveta luxusných jácht. Žiari do modra ako jachta keď je osvetlená. Interiér koncept pozostáva zo združeného prístroja, prístrojovej dosky, stredovej konzoly a lakťových opierok a má hranatý volant. Takto by mali vyzerať interiéry budúcich luxusných sedanov značky Mercedes-Benz.

Mimoriadnu atmosféru dotvára aj výber materiálov. Okrem javorového dreva našlo v interiéri využitie aj kvalitné mikrovlákno Dinamica. Interiér je ako javisko budúcnosti: digitálne obsahy na všetkých povrchoch vytvárajú ucelenú atmosféru.

Koncept Vision EQS s elektromotormi na prednej a zadnej náprave a akumulátorom integrovaným do podlahy predstavuje vyváženú koncepciu vozidla. Základom je elektrický pohon všetkých kolies s rozdeľovaním krútiaceho momentu medzi nápravy. Vďaka výkonu viac ako 350 kW/476k a krútiacemu momentu približne 760 Nm zrýchľuje Vision EQS z 0 na 100 km/h za menej ako 4,5 sekundy.

Spomínané parametre umožňujú vozidlu dojazd na úrovni až 700 km. Pri predpokladanom výkone nabíjania 350 kW potrvá nabíjanie lítium-iontových batérií na úroveň 80 % výrazne menej ako 20 minút.

Vision EQS nie je plne autonómny, zatiaľ vystačí s automatizovanou jazdou stupňa 3, čo sa hodí napríklad na dlhých cestách na diaľnici, kedy môže ísť autonómne sám. Vďaka modularite senzoriky možno úroveň autonómnej jazdy v budúcnosti rozšíriť až na plne automatizované jazdenie.

Technické údaje konceptu Vision EQS

Emisie CO2 0 g/km

Dojazd (WLTP) do 700 km

Výkon približne 350 kW/476 k

Zrýchlenie 0-100 km/h menej ako 4,5 s

Max. rýchlosť nad 200 km/h

Max.krút.moment približne 760 Nm

Kapacita akumulátora približne 100 kWh

Výkon nabíjania 350 kW

Pohon kolies všetkých kolies

Autor: J. Goldberger
Foto: Mercedes-Benz
Pridať komentár
Bleskovky
Toyota-C-HR
Francúzska vláda si dala za cieľ programom nazvaným Prime à la conversion podporiť výmenu staršieho a menej ekologického automobilu za model s nižšími emisiami. Program sa vzťahuje na elektromobily a plug-in hybridy, ako aj na hybridy, ktoré nie sú nabíjané zo zásuvky, na ktoré je dotácia vyššia. Výška bonusu je 3000 eur na spaľovacie alebo hybridné auto s emisiami CO2 nižšími ako 137 g/km a 5000 eur na elektromobil alebo plug-in hybrid. Nastaveným podmienkam štátnej subvencie vyhovuje až 98 % áut japonskej značky Toyota. Dotáciu na zošrotovanie starého auta možno získať pri kúpe nového aj jazdeného vozidla.
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.