Mercedes-Benz Vision EQS: Koncept elektrického sedana

Sobota, 28 september 2019

Na tohtoročnom autosalóne IAA vo Frankfurte predstavil Mercedes koncept Vision EQS, ktorý podľa automobilky predstavuje míľnik na ceste do budúcnosti značky Mercedes-Benz. Ide o elektrický luxus, ktorý nemecká automobilka odela do športového kabáta.

1-Merc-Vision-EQS
Mercedes-Benz Vision EQS ponúkne 476 koní a stovku zdolá pod 4,5 sekundy

O novinke predstavenej vo Frankfurte hovorí automobilka ako jednej z výziev budúcnosti, pričom trvalá udržateľnosť má byť centrálnym pojmom filozofie a stratégie značky. Koncept umožňuje nahliadnuť do budúcnosti veľkých elektrických luxusných sedanov. Ukazuje tiež víziu dizajnu účelových elektromobilov.

Výrazný obvodový svetelný pás na karosérii konceptu rozdeľuje farby vozidla v oblasti pliec posádky. To vytvára dojem, že nad strieborným telom vozidla sa vznáša plocha sklenenej krajiny "čierneho panela" – od výraznej prednej masky EQS až po zadnú časť vozidla. Vďaka tomu pôsobí koncept Vision EQS ako by bol pod elektrickým napätím – toľko citát mercedesa o novinke, ktorej nechýbajú výrazné športové tvary.

Svetlomety Digital Light vybavené dvoma holografickými modulmi šošoviek sú z technologického hľadiska mimoriadne pokrokové a prezrádzajú, ako budú vyzerať svetelné efekty vozidiel Mercedes-Benz v budúcnosti. Zadné svetlá tvorí 229 samostatných svietiacich hviezd.

Koncept upúta hladkým športovým dizajnom a minimálnymi prevismi karosérie. Upúta tiež dvojfarebným lakovaním karosérie, spodok je strieborný a vrch čierny, pre sedan je to vhodné. Modrý predok pozostáva zo 188 diód a svetelný pruh oddeľuje oba hlavné farebné odtiene. Pridávajú sa hlavné svetlomety pozostávajúce zo štyroch modulov holografických otočných šošoviek. Takto približne môže potom vyzerať aj sériový model pre lepšie zarábajúcich zákazníkov.

2-Merc-Vision-EQS
Pohon obstarávajú dva elektromotory, jeden vpredu a druhý vzadu, každý poháňa jednu nápravu. Lítium-iontové batérie sú v podlahe medzi nápravami.

V interiéri čerpá Vision EQS inšpiráciu zo sveta luxusných jácht. Žiari do modra ako jachta keď je osvetlená. Interiér koncept pozostáva zo združeného prístroja, prístrojovej dosky, stredovej konzoly a lakťových opierok a má hranatý volant. Takto by mali vyzerať interiéry budúcich luxusných sedanov značky Mercedes-Benz.

Mimoriadnu atmosféru dotvára aj výber materiálov. Okrem javorového dreva našlo v interiéri využitie aj kvalitné mikrovlákno Dinamica. Interiér je ako javisko budúcnosti: digitálne obsahy na všetkých povrchoch vytvárajú ucelenú atmosféru.

Koncept Vision EQS s elektromotormi na prednej a zadnej náprave a akumulátorom integrovaným do podlahy predstavuje vyváženú koncepciu vozidla. Základom je elektrický pohon všetkých kolies s rozdeľovaním krútiaceho momentu medzi nápravy. Vďaka výkonu viac ako 350 kW/476k a krútiacemu momentu približne 760 Nm zrýchľuje Vision EQS z 0 na 100 km/h za menej ako 4,5 sekundy.

Spomínané parametre umožňujú vozidlu dojazd na úrovni až 700 km. Pri predpokladanom výkone nabíjania 350 kW potrvá nabíjanie lítium-iontových batérií na úroveň 80 % výrazne menej ako 20 minút.

Vision EQS nie je plne autonómny, zatiaľ vystačí s automatizovanou jazdou stupňa 3, čo sa hodí napríklad na dlhých cestách na diaľnici, kedy môže ísť autonómne sám. Vďaka modularite senzoriky možno úroveň autonómnej jazdy v budúcnosti rozšíriť až na plne automatizované jazdenie.

Technické údaje konceptu Vision EQS

Emisie CO2 0 g/km

Dojazd (WLTP) do 700 km

Výkon približne 350 kW/476 k

Zrýchlenie 0-100 km/h menej ako 4,5 s

Max. rýchlosť nad 200 km/h

Max.krút.moment približne 760 Nm

Kapacita akumulátora približne 100 kWh

Výkon nabíjania 350 kW

Pohon kolies všetkých kolies

Autor: J. Goldberger
Foto: Mercedes-Benz
Pridať komentár
Bleskovky
Homola
Európsky šampionát cestovných vozidiel TCR pokračuje na okruhu v talianskej Monze. Slovenský pretekár Matej Homola po pódiovom umiestnení v Zolderi sa na Monzu teší a verí v dobré umiestnenie. "Monzu mám veľmi rád, je to okruh ktorý neskutočne dýcha históriou. V súčasnom nastavení nášmu autu okruh v Monze až tak nevyhovuje a dlhých rovinkách kvôli zníženému výkonu trochu strácame. S Monzou máme s tímom BRC výborné skúsenosti, pred sezónou sme tu testovali a dosiahli dobré výsledky,” vraví Homola.Voľné tréningy sú na programe v piatok, v sobotu je kvalifikácia (10,55h a 11,20 h) a prvé preteky (17,15 h), druhé potom v nedeľu (13,00 h). Naživo ich možno sledovať na Facebooku TCR Europe a na www.tcr-series.tv.
Opel-Mokka
Malé SUV nemeckej automobilky Opel Mokka X prichádza teraz v druhej generácii. Svetovú premiéru bude mať vzhľadom na pretrvávajúce opatrenia s koronavírusom iba pred malou skupinou zástupcov médií v v sídle automobilky, v nemeckom Rüsselsheime. Zato však pri počítačoch, notebookoch alebo na smartfónoch ju budú môcť virtuálne sledovať státisíce či milióny ľudí na celom svete. Svetová premiéra sa uskutoční už dnes 22. septembra o 13,00 hodine. Očakávaný nový Opel Mokka X (na snímke Mokka X súčasnej generácie) prestaví najvyšší šéf automobilky Opel Michael Lohscheller. Tlačovú konferenciu bude možné sledovať dnes od 13,00 hod. na YouTube https://www.youtube.com/opel.
Šikyňa
V talianskej Faenze sa konalo posledné podujatie série troch pretekov seriálu majstrovstiev sveta. Slovák Richard Šikyňa v triede MX2 na KTM 250 obsadil v prvej jazde 14. miesto a získal 7 bodov, druhú po páde a technických problémoch nedokončil. V priebežnom hodnotení seriálu má 52 bodov a patrí mu 21. priečka. Richard Šikyňa: "Preteky sa mi príliš nevydarili. Teraz mám 2 týždne čas do ďalších pretekov. Verím, že sa mi podarí dostať sa v Mantove tam, kde patrím." Nie veľmi spokojný bol aj Šikyňov manažér Peter Kolek: "Zo série troch podujatí vo Faenze nie som z Rišových výkonov nadšený. Nevyšla mu ani jedna kvalifikácia. Aj keď ukázal, že dokáže odštartovať do desiatky a vie udržať tempo, jazdecké chyby ho stáli veľmi dôležité body do priebežného hodnotenia."