Nový Opel Astra: Dizajn, dynamika a bez nadbytočných prvkov

Utorok, 12 október 2021

Opel predstavil prednedávnom v Rüsselsheime úplne novú Astru šiestej generácie. Zatiaľ ako päťdverový hatchback, neskôr ho bude nasledovať aj verzia kombi. Ide o novú éru kompaktného modelu s úplne novým dizajnom a aj elektrifikovanými pohonmi.

1-Opel-Astra

Od premiéry predchodcu Astry, modelu Kadett v roku 1991, nasledovalo po súčasnosť päť generácií tohto kompaktného a obľúbeného modelu, ktorý hlavne v Nemecku zvádzal boj s VW Golfom. Aj keď sa ho Astre nikdy nepodarilo pretromfnúť, vždy Astru inšpiroval.

O tom, že Astra mala v Európe i vo svete úspech svedčí to, že automobilka Opel predala doteraz z modelu Astra takmer 15 miliónov vozidiel. Teraz, o 30 rokov neskôr, je Astra ako kompaktný automobil nepomerne modernejší a technicky vysplejší ako kedykoľvek predtým.

Opel predstavuje novú Astru sloganom "narodil sa nový blesk" (A new blitz is born), čo však nemá nič spoločné s tým, že Opel sa lúči s technikou General Motors, kam patril pred pripojením sa k francúzskemu bývalému PSA a ktorý je dnes súčasťou koncernu Stellantis. A tak teraz nová Astra využíva najnovšiu architektúru EMP2 používanú modelmi Peugeot 308 alebo DS 4.

Nová u novej Astry je nielen technika, ale aj vzhľad a samotný dizajn. Znalci na ňom, teda na dizajne novej Astre vidia motívy štylistického smeru z niekdajšieho modelu Opel Manta. Nová Astra, podobne ako aktuálne modely značky, má prednú časť Opel Vízor s adaptívnymi svetlami Intelli-Lux Lux LED s motívom písmena L, ktoré nadväzujú na masku chladiča. Silueta Astry najmä v zadnej partii má dynamický tvar, ktorý zvýrazňujú aj nízke koncové svetlá a dominantný nápis Astra.

Z pohľadu rozmerov sa nová Astra až tak nezmenila. Od doterajšieho modelu je len o 4 mm dlhšia – na dĺžku meria 4374 mm. Široká je 1860 mm (+ 51 mm) a na výšku má 1470 mm (– 15 mm). Rázvor náprav je 2675 mm (+ 13 mm), práve toľko ako má Peugeot 308 a DS 4.

Pohonné jednotky zodpovedajú tým, čo používa Peugeot 308. Takže motorizácia novej Astry začína s benzínovým trojvalcovom 1,2 Turbo s výkonmi verzií 81 kW/110 k a 96 kW/130 k. Na naftu je motor 1,5 CDTI s výkonom 96 kW/130 k. K nim výrobca priraďuje šesťstupňovú manuálnu prevodovku alebo šesťstupňový automat.

Konvenčné pohonné jednotky dopĺňajú dva plug-in hybridy, a to po prvý raz v histórii automobilky Opel. Tie kombinujú preplňovaný benzínový motor s objemom 1,6 litra s elektromotorom. Verzia číslo jedna má kombinovaný výkon 132 kW/180 k, číslo dva zasa 165 kW/224 k. Elektromotor dodá 81 kW, pre ktorý energiu berie z batérie s kapacitou 12,4 kWh. To vystačí Astre na prejdenie vzdialenosti približne 60 km.

V zálohe do budúcnosti je ešte čisto elektrická verzia Astra-e, ktorá je súčasťou plánu elektrifikácie značky Opel. Ďalším plánom automobilka je vyrábať do roku 2028 len elektromobily.

Nový Opel Astra je zosobnením dizajnu značky. Je dynamický, zbavený nadbytočných prvkov a s novou tvárou značky Opel Vizor. Šiesta generácia štartuje tento rok ako športový päťdverový model s nízkou siluetou a zároveň ponúkne ešte viac priestoru než jeho predchodca. Nová Astra bola navrhnutá a vyvinutá v sídle spoločnosti Opel v Rüsselsheime, kde sa túto jeseň začne aj vyrábať.

1-Opel-Astra 2-Opel-Astra 3-Opel-Astra
Autor: J. Goldberger
Foto: Opel
Komentáre
Pridal v utorok 12 októbra 2021 o 15:11
Pridal v utorok 12 októbra 2021 o 15:13
Pridať komentár
Bleskovky
thumbnail
Botanická záhrada na univerzite vo Freiburgu má novú atrakciu: pavilón livMatS, ktorý kombinuje udržateľné stavebné materiály, architektúru a digitálne technológie. Túto unikátnu štruktúru vytvorili v interdisciplinárnej spolupráci medzi univerzitami v Stuttgarte a Freiburgu. Skupina Exolon podporila projekt polykarbonátovými pevnými plechmi. Pavilón nie je len atraktívnym miestom, ale je aj príkladom udržateľnej alternatívy ku konvenčným stavebným metódam, ktorá efektívne využíva zdroje, a je teda medzníkom pre udržateľnosť v architektúre. Ide totiž o prvú budovu, v ktorej nosnú konštrukciu tvoria výlučne roboticky vinuté ľanové vlákna. Návrh prenáša princípy z prírody do architektúry, možno aj do oblasti automotive, a umožňuje ľahkú, ale stabilnú konštrukciu.
lowRes-munich
BMW ponúka tento rok už tretiu bezdrôtovo dostupnú aktualizáciu softvéru. Nová komplexná diaľková aktualizácia softvéru Remote Software Upgrade sa zameriava na rozšírenie a vylepšenie asistenčných systémov vodiča. Do konca roka 2021 bude po svete jazdiť najväčšia flotila vozidiel kompatibilných s aktuálnymi inováciami, čo bude predstavovať viac ako 2,5 milióna pripojených vozidiel BMW. Akcia sa spustila v Nemecku a ďalšie trhy budú nasledovať. Viac zábavy prinesie na palubu služba Spotify, ktorá rozširuje ponuku BMW Connected Music a teraz môže prehrávať aj podcasty. Nové funkcie ponúkajú zákazníkom viac pohodlia, vyššiu bezpečnosť a aj viac radosti z jazdy.
Toyota-Tundra
Kríza v automobilovom priemysle sa výrazne prejavuje aj v tohtoročnej ponuke inzerovaných áut na slovenskom trhu. Z ponuky áut podľa typu karosérie vyplýva, že ich počet v tomto roku klesol vo všetkých kategóriách. Najnižší pokles je u vozidiel SUV, ktoré slovenskí inzerenti ponúkajú najviac, a to 29,4 %. Zatiaľ čo ich ponuka medziročne klesla o 4 %, dopyt vzrástol o 18 %. Zvyšuje sa však ich vek a počet najazdených kilometrov. Vozidlá SUV zostarli o viac ako 12 %, pričom mladšie sú len viacmiestne. Spolu s klesajúcou ponukou automobilov sa zvyšuje ich vek a počet najazdených kilometrov. Najvyšší medziročný nárast veku inzerovaných áut na slovenskom trhu možno pozorovať pri sedanoch, kde autá zostarli o 32,2 % na 7,8 roka. Všetky uvádzané údaje vychádzajú z analýzy trhu s jazdenými vozidlami spoločnosti Aures.